Przeprowadziłem zakończone sukcesem testy NOWEJ formy reklamy. Może aktualnie walczysz na rynku reklamy. Może szukasz nowych rozwiązań. Proponuję wprowadzić do oferty AdvBar i dobrze go przetestować.
W przypadku mojego serwisu były to dwa identyczne AdvBary. Jeden był umieszczony 179 pixeli od góry strony, drugi na jej samym dole.
Aby opis AdvBara miał sens, zobacz jak wyglądał obiekt moich testów:
Testowana reklama jest cała w odcieniach szarości, czyli kolorystyką zbliżona do tła samej strony. Jedyne, co mogło ją mocniej wyróżniać, to fakt, że znajdowała się zaraz pod niebieskim nagłówkiem. Ponieważ szablon strony się zmienił, mam też dla Ciebie zrzut ekranu wart tysiąca słów:
Mój AdvBar miał wymiary 760x20 pixeli. 760 px było podyktowane szerokością strony w tamtym konkretnym projekcie. Tylko wysokość (20 px) jest dobraną wartością optymalną. Jak widzisz, na tym obszarze zmieściłem stosunkowo dużo informacji. Zrobiony w technologii Flash, AdvBar pomieściłby jeszcze więcej reklamowej treści. Sądzę, że niejeden magik Flasha mógłby to bez problemu udowodnić.
Nie napisałem, że prowadzone testy były niewystarczająco zróżnicowane. Trwały bardzo długo, około 5 miesięcy, ale nie zmieniałem samej reklamy. Wyniki więc odnoszą się do tego konkretnego przykładu AdvBar.
Statystycznie z jednego hosta mój serwis ma dwie wizyty co niecałe 6 dni. Wynika stąd, że blisko połowa osób, która widziała tą reklamę, już ją znała. Ponadto na dole przez cały czas testów znajdowała się identyczna reklama, co musiało mieć wpływ również na skuteczność górnej.
Chcę jednak, abyś o tych faktach pamiętał. Nie można jednak z nich wyciągnąć konkretnych i ostatecznych wniosków inaczej, jak przeprowadzając porządne testy, najlepiej na stronach o zróżnicowanej tematyce.
Górny AdvBar został wyświetlony 188 859 razy, system zliczył 1 101 kliknięć. Współczynnik CTR, czyli skuteczność według kliknięć, wyniósł więc 0,58% - czyli w przybliżeniu na 200 wyświetleń, jedna osoba kliknęła na reklamę.
CTR (w %) = kliknięcia / wyświetlenia * 100
Dane dla dolnego AdvBar to 189 216 wyświetleń i 467 kliknięć. CTR wyniósł więc 0,24%.
Co ważnego z tego wynika?
Średnia skuteczność dla tradycyjnych bannerów (468x60 lub 400x50 pixeli) waha się aktualnie w przedziale 0.25 - 0,5%(*). A mamy tutaj przykład reklamy, która zajmuje tylko 20 pixeli wysokości strony, jest też o 46% lub 24% mniejsza od tradycyjnego bannera.
Generalnie każdy serwis może zaimplementować AdvBar bez przebudowywania szablonu.
* dane uśrednione z badań nad rynkiem reklamy przeprowadzonych m.in. przez Engage.com i eMarketer.com.
Może za wcześnie jeszcze, żeby takie wnioski wysuwać. Może, ale przewiduję, że w dużym stopniu wyrówna się CTR dla wszelkiego rodzaju reklamy graficznej umieszczanej na stronie (czyli bez Interstitiali i Floating Ads - pływające warstwy).
Przykład AdvBar w bardzo ograniczonym stopniu udowadnia, że nie koniecznie WIĘKSZE jest sposobem na lepsze wyniki.
INNE, jest kluczowym słowem w świecie reklamy. AdvBar jest bardzo mały w stosunku do reklamy typu billboard czy skyscraper, ale ma niestandardowe wymiary, czego wynikiem może być ten poziom skuteczności.
Leksykon: Billboard
www.idmnet.pl/_formy_reklamy_billboard.shtml
www.fastbridge.se/adformats/adformats/intro.html?stortavla.html
Leksykon: Skyscraper
www.idmnet.pl/_formy_reklamy_skyscraper.shtml
www.marketingterms.com/dictionary/skyscraper_ad/
Może aktualnie walczysz na rynku reklamy. Może szukasz nowych rozwiązań. Proponuję wprowadzić do oferty AdvBar i dobrze go przetestować. Ceny możesz określić na poziomie zwykłego bannera - jakby na to nie spojrzeć, prawie 200 000 wyświetleń to duża próbka testowa. Możesz w cenniku odwoływać się do tego tekstu.
Bardzo proszę dzielić się ze mną własnymi wynikami, pozwoli to określić faktyczną średnią dla tej formy reklamy i poinformować o niej resztę czytelników.
Dwie uwagi
I jedna ciekawostka:
Podsunięto mi ciekawy pomysł. Można podzielić AdvBar na sekcje, każda podlinkowana do innej części promowanej oferty. Sposobów jest kilka: Flash, mapy linków czy "pocięcie" grafiki na fragmenty i podlinkowanie każdego osobno. Komplikuje to nieco jego obsługę, ale daje spore pole do popisu sprawnym marketerom.
Istnieje jeszcze rozwiązanie mniej inwazyjne, najlepsze moim zdaniem. Jeśli wyświetlimy nasz AdvBar jako , to kliknięcie na niego przekaże dodatkowe 2 zmienne: x i y. Są to koordynaty określające w pixelach miejsce kliknięcia na AdvBar licząc od jego lewego górnego rogu. Nasze zadanie to za pomocą np. PHP przypisać odpowiednim obszarom wybrane adresy www.
Wracając do obiektu moich badań, mógłbym w ten sposób podzielić go na 3 strefy, kierującą do ogólnej oferty, cennika i opisu PP.
Już kiedyś napisałem, że strona docelowa MUSI łączyć się z reklamą na nią kierującą. Lepiej chyba nie można tej zasady wprowadzić w życie.
Dziękuję za pomysł Michałowi z firmy szkoleniowej Wena.
Przewiduję poważniejsze testy tego rozwiązania. Zobaczymy, co z tego wyjdzie.