Artykuł ten jest podsumowaniem raportu "Skuteczność Bannerów" udostępnionego przez AOL.
Większość z Was już wie, że uważam bannery za jedną z najmniej opłacalnych metod promocji. Reszta właśnie się dowiedziała. Jestem wrogiem płacenia dużych sum za budowanie świadomości marki (branding) a bannery są głównie do tego wykorzystywane. Stąd moja niechęć do tej formy reklamy.
Banner jest narzedziem brandingu głównie od momentu, gdy załamanie się rynku reklamy internetowej uratowały raporty IAB i innych instytucji o rzekomej dobrej funkcji brandingowej bannerów. No cóż, jeśli się dobrze skonstruuje badanie to można wszystko udowodnić. Nawet to, że pamięć równa się świadomości marki.
Nie o tym jednak chciałem pisać. Moim zdaniem reklama powinna służyć bezpośredniej sprzedaży. Zwłaszcza w przypadku małych i średnich firm. Reklama powinna być synonimem określenia "masowa sprzedaż".
Mając powyższe na uwadze napiszę jak zwiększyć skuteczność bannera, którego celem jest zbieranie kliknięć od potencjalnych klientów a nie budowanie świadomości marki. Artykuł ten jest podsumowaniem raportu "Skuteczność Bannerów" udostępnionego przez AOL i dostępnego pod adresem http://cneb.pl/cneb5/skuteczny_banner.pdf
Po lekturze ww. raportu można dojść do kilku wniosków.
No i jest to całkiem sensowne. Jeśli chcemy pozyskać kliknięcia i umieszczamy nasze logo, to klient może sobie pomyśleć: "ach, to ta firma, to ten serwis, znam już ich ofertę i nie musze klikać". Brak elementów braningowych nie pozwala ocenić klientowi czy już widział daną ofertę czy nie.
Bardzo dobrym przykładem był banner Neostrady mówiący mniej więcej: "Sprawdź czy w Twoim mieście możesz zainstalować neostradę". Pod napisem znajdowała się rozwijana lista lub pole do wpisania miasta. To był jeden z niewielu bannerów, na jakie kliknąłem.
Przykład:
"Informatyku! Czy wiesz, że możesz zostać bezpłodny jeśli bez przerwy będziesz siedział na krześle przez" |
i oczywiście ilość godzin jest zakryta. Dobrze jeśli widać górne "ścinki" interesującej klienta informacji. Tak aby widział, że jest tam ileś godzin ale nie mógł określić ile. Góra 2, 3, 8 i 9 wygląda tak samo.
Jeśli możesz, NIE korzystaj z bannerów. Reklama tekstowa jest zwykle znacznie skuteczniejsza i przy tym prawie zawsze tańsza. Jeśli musisz i nie masz budżetu reklamowego rzędu 100 tysięcy złotych, stawiaj na sprzedaż a nie na branding w bannerach.