Sądzę, że każdy mój czytelnik jest świadomy tego, jak wielkie korzyści może dać przeprowadzenie ankiety.
Ten format zapytań o wypełnienie ankiety zastosowałem nie pierwszy raz - za każdym razem zdał egzamin. Rozłożę powyższy mail na czynniki pierwsze, abyś dobrze zrozumiał zastosowane techniki:TEMAT: krótkie pytanie i PREZENT Od razu przejdę do rzeczy. {IMIE}, nagrodzę Cię za odpowiedź na jedno bardzo krótkie pytanie, które już za chwilę Ci zadam na stronie: www.cneb.pl/sonda/ang_art/?id=&m=1 Nagroda warta jest od 15 do 200 złotych i Ty będziesz mógł wybrać jej wartość, gdy już odpowiesz na pytanie. Całość zajmie Ci maksymalnie 2 minuty. Czyli to tak, jakbyś zarobił 6 000 złotych za godzinę pracy. Ta sonda jest bardzo ważna i dla mnie i dla Ciebie też, chociaż dzisiaj odpowiadając możesz tego nie dostrzec. pozdrawiam, Piotr Majewski redaktor CzasNaE-Biznes
Temat jest niestandardowy, bo jest pasywny, martwy... ale zachęcający. Temat jest zachęcający, bo obiecuje PREZENT za coś tak banalnego, jak krótkie pytanie. Nie bez powodu wyróżniłem słowo PREZENT - skupiam się bowiem na korzyści dla czytelnika.TEMAT: krótkie pytanie i PREZENT
Zapowiedziałem w temacie "krótkie pytanie", więc rozbudowany początek jest tutaj nie na miejscu. Moim celem jest cały czas upewniać czytającego w tym, że e-mail ten zajmie mu dosłownie chwilę.Od razu przejdę do rzeczy.
Personalizacja jest nie bez znaczenia. W moim systemie [IMIE] zostało zastąpione imieniem abonenta w mianowniku - czyli nieco nienaturalnie - ale i tak zadziałało. Zwróć uwagę, że najpierw piszę o nagrodzie (korzyści) a potem o prośbie. Większość tekstów zachęcających do wypełnienia ankiety jest zbudowana odwrotnie. Najpierw interes mój, potem interes klienta. Sęk w tym, że klient ma przede wszystkim na względzie własny interes. Adres URL też wiele mówi o badaniu. Po pierwsze [ID] zastąpione numerem identyfikacyjnym klienta upewniło mnie w tym, że (1) ankietę wypełnią tylko abonenci (2) każdy wypełni ankietę tylko raz. Parametr &m=1 oznacza pierwszy e-mail. Ponieważ planowałem 3 maile, chciałem wiedzieć ile każdy z nich wygenerował odpowiedzi. Nagroda warta jest od 15 do 200 złotych i Ty będziesz mógł wybrać jej wartość, gdy już odpowiesz na pytanie. Kilka słów o nagrodzie i najważniejsze - jej konkretna wartość w złotówkach! To zawsze działa. Nagrodą był kupon rabatowy na dowolny szablon z serwisu WebHandel.pl - stąd widełki 15 do 200 zł.[IMIE], nagrodzę Cię za odpowiedź na jedno bardzo krótkie pytanie, które już za chwilę Ci zadam na stronie: www.cneb.pl/xxxx/xxxx/?id=[ID]&m=1
Ponownie podkreślam, że proszę o minimalny wysiłek i za pomocą małej wizualizacji zwielokrotniam wartość prezentu. Chcę aby wypełnienie ankiety było w ocenie klienta nie większym wysiłkiem niż podrapanie się po głowie.Całość zajmie Ci maksymalnie 2 minuty. Czyli to tak, jakbyś zarobił 6 000 złotych za godzinę pracy.
Na koniec postanowiłem wykorzystać prawo potwierdzonych oczekiwań - jedno z praw perswazji, które mówi o tym, że jeśli kogoś lubimy/ szanujemy/ cenimy i wiemy, że tej osobie na czymś zależy, to najprawdopodobniej będziemy chcieli jej pomóc. Faktycznie ankieta ta była dla mnie bardzo ważna. Ponadto pokazała mi, że wiele moich klientów docenia moją pracę, skoro poświęcili swój czas dla mnie. Na koniec wskazałem dodatkową korzyść dla czytającego. Tym razem jednak nie podałem konkretów, bo zafałszowałyby one wynik. Zauważ, że nie powiedziałem słowa o tematyce ankiety. Specjalnie. Nie chciałem aby czytelnik odpowiedział sobie w głowie, chciałem aby odpowiedział w ankiecie. Jestem zdania, że wyjawianie tematyki ankiety bez możliwości natychmiastowego udzielenia odpowiedzi nie jest mądrym rozwiązaniem. Czytelnik odpowie sobie w głowie i uzna, że dobrze spełnił swój obowiązek. Z tego samego względu ankiety robię zwykle wielopoziomowe. Tj. kolejne pytania pojawiają się dopiero po wypełnieniu poprzednich - tak, aby klient musiał na coś odpowiedzieć zanim pozna treść kolejnych pytań. Przy okazji wpada w regułę konsekwencji (chce dokończyć, co zaczął), która najlepiej działa z techniką małych kroczków.Ta sonda jest bardzo ważna i dla mnie i dla Ciebie też, chociaż dzisiaj odpowiadając możesz tego nie dostrzec.
Przeanalizujmy ten e-mail:TEMAT: [IMIE], co bys chcial... (tylko dla firm) [IMIE], co bys chcial zyskac ze swojej obecnosci w internecie? Jakich korzysci oczekujesz z posiadania wlasnej, komercyjnej strony www? Jesli jestes wlascicielem firmy/ decydentem w sprawach marketingu - odpowiedz na powyzsze pytanie na adres: mailto:badanie_1@cneb.pl (tylko na ten adres!). Gdy juz odpowiesz na to pytanie zadam Ci jeszcze 4 specjalne pytania, dzieki ktorym opracujesz strategie marketingowa swojej obecnosci w internecie! Po ostatnim pytaniu dostaniesz podsumowanie z instrukcja opracowania Twojej strategii. To takie proste. [IMIE], jak brzmi odpowiedz? Co bys chcial zyskac ze swojej obecnosci w internecie? Jakich korzysci oczekujesz z posiadania wlasnej, komercyjnej strony www? Jesli jestes wlascicielem firmy/ decydentem w sprawach marketingu - odpowiedz na powyzsze pytanie na adres: mailto:badanie_1@cneb.pl (tylko na ten adres!). Jesli nie chcesz komercyjnie dzialac w internecie lub nie masz jeszcze firmy, nie odpowiadaj. Ten program jest zarezerwowany tylko dla firm i decydentow. pozdrawiam, Piotr Majewski redaktor CzasNaE-Biznes
Tym razem temat jest enigmatyczny, ale wzbudzający zainteresowanie. Efekt wzmocniłem tym, żeTEMAT: [IMIE], co bys chcial... (tylko dla firm)
Od razu przechodzę do rzeczy. Jeśli chodzi o przeprowadzanie ankiet, przekonałem się, że skuteczna jest metoda "walenia prosto z mostu", nie rozpisywania się, nie dorabiania ideologii - po prostu zadaję pytanie, ew. proszę o wejście na stronę www.[IMIE], co bys chcial zyskac ze swojej obecnosci w internecie? Jakich korzysci oczekujesz z posiadania wlasnej, komercyjnej strony www?
Zauważ, że tym razem od razu daję możliwość udziału w ankiecie. Z tego też powodu pytanie zadaję w treści maila a nie na stronie www... której w tym przypadku i tak nie ma. Cały czas ograniczam krąg osób biorących udział w badaniu. Ciekawe jest to, że takie ograniczenie nieźle działa. Odpowiadają głównie te osoby, których odpowiedzi mnie interesują.Jesli jestes wlascicielem firmy/ decydentem w sprawach marketingu - odpowiedz na powyzsze pytanie na adres: mailto:badanie_1@cneb.pl (tylko na ten adres!).
Korzyść. ZAWSZE daj coś w zamian, daj coś bardziej wartościowego niż czas poświęcony na wypełnienie ankiety. Tym razem korzyść jest bezpośrednio związana z treścią badania, więc siłą rzeczy informację o niej musiałem przesunąć niżej w strukturze maila.Gdy juz odpowiesz na to pytanie zadam Ci jeszcze 4 specjalne pytania, dzieki ktorym opracujesz strategie marketingowa swojej obecnosci w internecie! Po ostatnim pytaniu dostaniesz podsumowanie z instrukcja opracowania Twojej strategii.
Zawsze w mailach z prośbą o wypełnienie ankiety podkreślam, że zajmie to chwilę, będzie to proste i przyjemne a nagroda będzie niewspółmiernie większa niż poświęcony czas.To takie proste. [IMIE], jak brzmi odpowiedz?
Zauważ, że powtórzyłem pytanie i instrukcję. Ponieważ ten mail jest i tak dosyć długi, jak na prośbę o wypełniene ankiety, warto powtórzyć w całości pytanie i całą instrukcję. Zdziwiłbyś się, jak nieuważnie niektórzy czytają, warto więc się powtarzać, przynajmniej raz - tak, jak ja teraz to robię.Co bys chcial zyskac ze swojej obecnosci w internecie? Jakich korzysci oczekujesz z posiadania wlasnej, komercyjnej strony www? Jesli jestes wlascicielem firmy/ decydentem w sprawach marketingu - odpowiedz na powyzsze pytanie na adres: mailto:badanie_1@cneb.pl (tylko na ten adres!).
Na koniec ostatni raz zawężyłem grupę docelową i wzmocniłem działanie reguły niedostępności.Jesli nie chcesz komercyjnie dzialac w internecie lub nie masz jeszcze firmy, nie odpowiadaj. Ten program jest zarezerwowany tylko dla firm i decydentow.