Ekstranet to sieć lub po prostu zbiór zasobów z ograniczonym dostępem, ale dostępny z zewnątrz. W tym artykule zajmę się prostymi przykładami sieci ekstranetowych tworzonych w celach marketingowych.
W tym artykule zajmę się najprostszymi przykładami sieci ekstranetowych. Ograniczę się również do rozwiązań tworzonych w celach marketingowych, pomijając cele logistyczne.
Ekstranet to sieć lub po prostu zbiór zasobów z ograniczonym dostępem, ale dostępny z zewnątrz - np. za pośrednictwem Internetu.
Firmy tworzą sieci ekstranetowe głównie w celu usprawnienia wymiany informacji z kontrahentami, dostawcami czy hurtowowniami. Płatna część CzasNaE-Biznes oraz Merytorium również tworzą ekstranet. |
Firmowy, nawet najprostszy ekstranet, może być fenomenalnym narzędziem budowania listy potencjalnych klientów oraz wstępnej ich weryfikacji. Dobrze, co nie znaczy drogo, zbudowany ekstranet może być również Unikalną Cechą Oferty dającą nam przewagę konkurencyjną.
Gdy CzasNaE-Biznes był bezpłatny, stworzyłem forum dla czytelników. Z czasem z tego forum powstało Merytorium - płatne Polskie Forum E-Biznesu. Historia, jak do tego doszło, jest argumentem za stworzeniem własnego ekstranetu.
Wprowadzenie forum to żadna rewelacja. Wiele serwisów tak robi... ale tylko znikomy odsetek społeczności osiąga poziom Merytorium. Co do tego doprowadza? Aby podsycić Twoją ciekawość dodam, że forumowicze byli pierwszymi klientami na płatny abonament. Pomijam czas ze specjalną dla nich promocją.
Co więc zdecydowało o sukcesie forum? Dwie jego cechy:
To jednak nie jest powód, dla którego interesujący ludzie chcą brać udział w dyskusjach. Decydującym elementem było:
Hasło dostępu do zawartości czyniło forum swoistym ekstranetem. Publikowanie zmieniającego się hasła w e-zinie gwarantowało mi większą jego czytelność, mniejszą liczbę rezygnacji i było też zachętą dla nowych czytelników.
To jedno, tak proste, rozwiązanie pozwoliło mi zbudować silną więź z osobami, z których do dzisiaj większość jest moimi klientami, które należą do najaktywniejszych osób na Merytorium.
Jeśli nie prowadzisz sprzedaży masowej. Jeśli jeden klient kupuje kilka razy. Jeśli typowy proces decyzyjny klienta jest trwa przynajmniej kilka dni. Jeśli sprzedajesz skomplikowane produkty. Jeśli sprzedajesz produkty o wielu zastosowaniach.
Jeśli spełniasz któryś z tych wymogów, prosty ekstranet jest rozwiązaniem w sam raz dla Ciebie.
Jeśli prowadzisz sprzedaż masową, pomyśl nad programem lojalnościowym albo klubem klientów. To tak na marginesie.
Oczywiste jest, że ekstranet może Cię kosztować dziesiątki tysięcy złotych. Ja jednak mówię o rozwiązaniach za ZERO złotych lub za niewielkie kwoty - miesięczne lub jednorazowe.
Nie dość, że jest to rozwiązanie niedrogie, zaraz pokażę Ci, jak proste jest ekstranet do wdrożenia.
Tworzymy na serwerze katalog, który stanie się naszym ekstranetem. Nazwa może być dowolna. Postaraj się jednak, aby była łatwa do zapamiętania.
Ekstranet od internetu różni się tym, że dostęp do jego zasobów jest ograniczony. Naszym ekstranetem jest katalog. Wystarczy więc założyć na niego hasło.
Większość dobrych providerów ma w ofercie usługę zabezpieczania wybranych katalogów hasłem. Jeśli nie masz szczęścia pracować z takim providerem, musisz zrobić dwie rzeczy (dot. stron napisanych w PHP):
<?php require("./haslo.php"); ?> |
Jeśli masz szczęście posiadania serwisu stworzonego w oparciu o zestaw wspólnych plików, umieść powyższą linijkę w pliku, wczytywanym na początku każdej strony.
<?php //tu ustaw login i hasło: $login="login"; $haslo="haslo"; if(!isset($PHP_AUTH_USER) || strcmp($PHP_AUTH_USER,$login) || strcmp($PHP_AUTH_PW,$haslo)) { Header("WWW-Authenticate: Basic realm=\"Tylko dla...\""); Header("HTTP/1.0 401 Unauthorized"); echo"<html> <head></head> <body> <table height=100% width=100%> <tr><td align=center> <p>Wstęp tylko dla... <a href=\"newsletter.php\">Zapisz sie</a> </td></tr> </table> </body> </html>"; exit; } ?> |
To wszystko. W tym momencie masz już działający ekstranet. Mówiłem, że będzie prosto.
Jest jeszcze jedna kwestia zanim przejdziemy dalej. Może będzie Cię korcić, aby wdrożyć system z indywidualnymi kontami użytkowników i hasłami. Nie rób tego, jeśli ekstranet ma pełnić funkcje marketingowe.
Dla potencjalnych klientów stosuj jedno hasło, które będziesz zmieniał raz na tydzień, dwa. Dzięki temu osoby korzystające z zasobów ekstranetu będą musiały otwierać Twoje maile. To zwiększy sprzedaż. Będziesz miał też mniejszy niż zwykle wskaźnik rezygnacji z subskrypcji.
Indywidualne konta i hasła możesz wprowadzić dla stałych klientów, jeśli zasoby ekstranetu były elementem oferty.
Równoległe logowanie się za pomocą indywidualnych kont i jednego wspólnego konta ze zmieniającym się hasłem nie jest problemem nawet w zamkniętych systemach. Wystarczy stworzyć wspólnego użytkownika "czytelnik", któremu będziemy zmieniać hasło.
Kursy i raporty. W artykule "Jak łatwo stworzyć narzędzia budujące nam listę adresową?" opisałem metodę tworzenia pożytecznych i pożądanych przez potencjalnych klientów kursów i raportów. Jest to idealna zawartość dla ekstranetu.
Baza wiedzy. Jeśli masz produkt skomplikowany (np. software) lub różnorakiego zastosowania (np. rower), baza wiedzy będzie pożądana przez klientów. Na bazę wiedzy mogą składać się artykuły, porady czy pytania i odpowiedzi.
Najlepiej w tej roli sprawdzają się systemy Pytań i Odpowiedzi (FAQ). Jeśli taki system Cię interesuje, wyślij pusty list na bazawiedzy@cneb.pl
Forum jest również dobrym pomysłem. Wdrożenie forum jest wskazane, gdy masz produkt, o którym można opowiadać, na temat którego można dyskutować - np. wspomniany rower.
Download. Jeśli sprzedajesz software, Twój ekstranet może zawierać aktualizacje, rozszerzenia itd. Dobrze jest, gdy zawartość ekstranetu jest aktualizowana, nawet w formie branżowego bloga. Jest to wtedy powód, by zostać na Twojej liście.
Twój serwis www powinien mieć jasno zdefiniowaną Najbardziej Oczekiwaną Akcję (NOA). Zgodnie z artykułem "Jak powinna wyglądać strona główna?", na pierwszej stronie powinieneś umieścić ofertę (tekst) zachęcający na każdy możliwy sposób do wykonanina NOA.
Jeśli nie sprzedajesz bezpośrednio na stronie www, Twoim NOA może być zapisanie się potencjalnego klienta na Twoją listę adresową lub bezpośredni kontakt z Tobą. Możesz go do tego zachęcić prezentując mu w interesujący dla klienta sposób zawartość ekstranetu.
Poproś po prostu odwiedzającego Twój serwis o wpisanie się na Twoją listę adresową. W liście potwierdzającym wpisanie się na listę podaj hasło i login do Twojego ekstranetu. Z artykułu "Jak stworzyć za darmo prosty system double opt-in" dowiesz się, jak taką prostą listę adresową stworzyć.
Teraz musisz tylko korzystać ze swojej listy adresowej. Możesz wysyłać na nią informacje związane z Twoją firmą, produktami, reklamy, ciekawostki lub informacje o zmianach w zasobach ekstranetu.
Pamiętaj o zmienianiu hasła. W ten sposób utrzymasz ludzi na liście. Daj też możliwość ŁATWEGO wypisania się z listy, jeśli nie chcesz mieć problemów. Im łatwiej się wypisać, tym mniej konkretnych osób się wypisze. Piszę z doświadczenia.
Jest jeszcze jedna ciekawa rada. Niech hasło do ekstranetu reklamuje Twoją firmę, lub produkt. Możesz w ten sposób też ogłaszać nowe produkty. Tylko niech hasło nie będzie za długie i zbyt nachalne.
Po raz kolejny poznałeś prostą, ale bardzo skuteczną technikę budowania listy adresowej i zaufania potencjalnych klientów. Pamiętaj, że jest to też sposób na stworzenie Unikalnej Cechy Oferty.
Teraz pozostaje Ci tylko zabrać się do roboty.