NOTKA: Zawarte tu informacje można z powodzeniem wykorzystać w przypadku innych typów stron (serwisy informacyjne, strony hobbystyczne itd.).
Czym jest to FAQ?
FAQ e-wizytówki odpowiada na trzy zasadnicze pytania dotyczące Tworzenia Stron WWW będących e-wizytówkami. Chociaż pytania są tylko trzy, to objętość tego FAQ jest bardzo duża - bo odpowiedziałem na każde z nich bardzo obszernie.
Co oznacza skrót FAQ?
FAQ (ang. Frequently Asked Questions) to Najczęściej Zadawane Pytania na jakiś temat, zebrane w jednym miejscu wraz z odpowiedziami. Czasami FAQ określa się mianem Q&A (ang. Questions and Answers) - czyli Pytania i Odpowiedzi.
Jak jest zbudowane to FAQ?
Można je podzielić na trzy części:
Czym jest e-wizytówka? Jakie warunki musi spełniać e-wizytówka? i
Co nie powinno znaleść się na e-wizytówce?. Dwie ostatnie części są jeszcze podzielone na hasła (odpowiedzi), które są obszernie opisane. UWAGA: hasła nie są uporządkowane wg. ważności.
Czym jest e-wizytówka?
e-wizytówka jest witryną www, która ma za zadanie przekazanie potencjalnym klientom treści: Jestem, Tu mnie znajdziesz i To Oferuję. e-wizytówka jest jakby broszurą reklamową, którą się rozdaje na targach. Można ją też porównać do "zwykłej", papierowej wizytówki, ale e-wizytówka jest bardziej rozbudowana i może być kilku stronicowa.
Jakie warunki musi spełniać e-wizytówka?
1. szybkie ładowanie
30 sekund to absolutne maksimum dla e-wizytówki, jeśli chodzi o czas ładowania. Utrzymaj czas ładowania poniżej 15 sekund, to nie będziesz tracił klientów. Optymalizuj grafikę do granicy straty jakości, nie przesadzaj z tekstem (A4 to maksimum). Dodatkowym czynnikiem jest szybkość serwera - zapłać więcej, jeśli musisz. Powolny
serwer będzie przyczyniał się do utraty Twoich potencjalnych klientów.
2. informacje kontaktowe
e-wizytówka MUSI zawierać przynajmniej podstawowe informacje kontaktowe. Informacje te muszą znajdować się na stronie głównej. Wersja obszerniejsza może być umieszczona w specjalnej stronie: Skontaktuj się z nami, Kontakt, O nas... Do
informacji kontaktowych zaliczamy: pełną nazwę firmy, dokładny adres pocztowy, telefon/fax, imię i nazwisko osoby zajmującej się kontaktami z klientami, ew. e-mail/
skype.
3. informacje o produktach/ usługach - oferta
e-wizytówka MUSI zawierać wyszczególnienie usług/ produktów oferowanych przez firmę. W przeciwnym razie nie spełnia swojego głównego celu. Jeśli e-wizytówka ma przyciągać nowych klientów, oferta musi być najmocniejszą stroną witryny.
Informacje o ofercie powinny się znaleźć w formie ogólnej na stronie głównej i w formie obszernej, jak najbardziej wyczerpującej temat na stronie Oferta, Nasze Usługi...
Im bardziej precyzyjna jest oferta, tym mniej będzie telefonów z pytaniami - mniej pracy. Dodatkowo dobrze skonstruowana oferta jest w stanie z potencjalnych klientów zrobić faktycznych, bez dalszych negocjacji ze strony firmy.
4. musi skupiać się na kliencie
Wszystkie teksty na stronie powinny maksymalnie skupiać się na kliencie. Nie zamieszczaj historii na pierwszej stronie, nie wypisuj wszystkich swoich zalet - skup się na tym, czego szuka klient.
Do minimum ogranicz używanie słów: ja, my, nasz, nasza itd. Jak najczęściej wykorzystuj zwroty: Ty, Ciebie, Was itd. . (UWAGA: ZAWSZE zwracaj się do klienta "z dużej litery").
5. musi prowadzić po stronie
e-wizytówka NIE MOŻE zostawić internauty samopas. Nie pozwól mu zastanawiać się, co najpierw obejrzeć. Tak skonstruuj teksty, żeby kierowały czytającego w konkretne miejsce. Tylko w taki sposób można z e-wizytówki zrobić "zabójczo" skuteczną reklamę.
Internauta nie może w żadnym momencie zostać samemu. Jest to zadanie bardzo trudne, gdyż trzeba wziąć pod uwagę, że nie wszyscy zaczynają zwiedzanie od strony głównej. e-wizytówka powinna więc być formą spójnej prezentacji.
6. pochwały od innych (najlepiej klientów)
Najlepiej Twoją usługę sprzeda każdy, kto nie jest Tobą. To jest jedna z najważniejszych cech Internetu: Ludzie znacznie szybciej zaufają osobie postronnej, niż Tobie. Najciekawsze jest to, że osoba, którą cytujesz nie musi być ogólnie znana, ale NIGDY nie zamieszczaj wymyślonych cytatów.
Cytat musi zawierać imię i nazwisko (ewentualnie pseudonim) i e-mail kontaktowy osoby cytującej. Upewnij się, że ta osoba zgodziła się na cytowanie i że widziała cytowany fragment. Jest mało prawdopodobne, że ktoś sprawdzi cytat, ale lepiej nie ryzykować, gdyż może to "zabić" Twój
biznes.
Pochwały nie mogą znajdować się na osobnej stronie. Muszą być inteligentnie wplecione w tekst oferty. Jeszcze jedno: Lepiej użyć 3 dobrych cytatów niż dziesięciu średnich.
7. powinna rozwiązywać problemy klienta
e-wizytówka powinna rozwiązywać problem, z jakim klient wszedł na nią. W biznesie nikogo nie obchodzi, czego Ty chcesz. Internauta wchodzi na stronę w poszukiwaniu odpowiedzi, a nie żeby wydać pieniądze (w większości przypadków). Cenę podaj pod koniec oferty. Klient musi już być przekonany do Twojej oferty.
Sprzedawaj między wierszami. Albo...
8. daj coś za darmo
To jest najlepszy sposób na zbudowanie zaufania klienteli. Zawsze dawaj za darmo informacje. Gadżety możesz dać za darmo, ale tylko tym, którzy już od Ciebie kupili. Jest mnóstwo "poszukiwaczy gratisowych rzeczy" w Internecie - oni się nie liczą, bo i tak nic nie kupią.
Informacje MUSZĄ pochodzić od Ciebie, muszą przedstawiać Cię jako eksperta.
Są dwie metody na sprzedawanie za pomocą darmowych informacji.
- Możesz udostępnić pełne produkty informacyjne i sprzedawać pomiędzy wierszami.Przykład - udostępniam Tobie tyle wartościowych informacji o tworzeniu e-wizytówki za darmo, bo wiem, że jeśli chcesz zaoszczędzić czas i pieniądze i mieć witrynę zrobioną dobrze od początku do końca, to i tak skorzystasz z moich usług.
- Udostępnij pełnowartościowy produkt, ale utnij go w najciekawszym momencie i dodaj notkę, że reszty można dowiedzieć się korzystając z Twoich usług/ kupując cały produkt. Taką metodę stosują często stacje telewizyjne, kończąc odcinek serialu na tragicznym punkcie, przez co zmuszają widzów do oglądania następnego.
9. linki (odnośniki) do głównych stron w widocznych miejscach
e-wizytówka musi mieć umieszczone przynajmniej w dwóch miejscach, w formie TEKSTOWEJ, odnośniki do stron: głównej, kontaktowej i
oferty (najlepiej w takiej kolejności). To swoiste menu najlepiej umieścić na górze i dole strony. Przykładowa forma: [strona główna] [kontakt] [oferta].
10. linki względne
Umieszczając na swojej stronie tylko linki względne, ułatwisz internautom ściąganie jej do oglądania w wersji offline. Jest to ważne, bo korzystanie z Intenretu w Polsce jest bardzo drogie. Linki względne to takie, które odnoszą się do plików w hierarchii witryny, a nie Internetu:
- link względny: ../dokumenty/umowa.html,
- link bezwzględny: http://twojafirma.pl/dokumenty/umowa.html.
11. wzbudzanie potrzeby skorzystania z oferty firmy
e-wizytówka powinna najpierw wzbudzać w potencjalnym kliencie potrzebę posiadania czegoś, co oferujesz, a potem powiadmoić go o tym, że TY taką usługę możesz mu zaoferować.
12. sprzedawanie zysków, nie właściwości/ cech
To jest zasada głośno propagowana przez wszystkich guru marketingu internetowego. Klienta nie obchodzą właściwości Twojego produktu, tylko to, co on będzie z tego miał.
Przykład:
- Gdy ja Tworzę e-wizytówkę dla Ciebie, dbam o wszystkie jej aspekty, jak niezawodność w działaniu, promocję i zgodność ze standardami tu opisanymi - CECHA.
- Korzystając z moich usług zaoszczędzisz czas i pieniądze na szukaniu firm, które zajmą się odpowiednio poprawnym stworzeniem Twojej e-wizytówki, promocją i innymi szczegółami tu opisanymi - ZYSK.
Różnica w przekazywanej treści właściwie jest niewielka, ale efekt oddziaływania do czytającego jest różny.
13. zdjęcia pracowników
To nie jest mus, ale załączenie na stronie kontaktowej zdjęć pracowników
firmy pozwala potencjalnemu klientowi bardziej jej zaufać. Czujemy się bardziej komfortowo dając nasze pieniądze osobom, które mają twarz i nazwisko.
Co nie powinno znaleść się na e-wizytówce?
1. banner reklamowy
Nigdy nie zamieszczaj bannerów reklamowych innych firm na swojej e-wizytówce. e-wizytówka MUSI sprzedawać Twoją ofertę, nie innych.
2. odnośniki do innych witryn
Nie pozwól klientowi wydostać się z Twojej witryny. Jeśli zamieszczasz w tekście jakieś adresy www, to nie zamieniaj ich na linki lub spraw, żeby otwierały się w nowym oknie (parametr target="_blank").
UWAGA: Nawet nie próbuj wymuszać na przeglądarce klienta wyłączenie paska nawigacyjnego i przycisku "Wstecz". Takie działania mówią o Tobie, że panicznie boisz się stracić klientów = Twoja oferta nie jest ciekawa. U mniej wprawnych Internautów to może wywołąć wrażenie, że komputer się zawiesza na Twojej stronie i nie można z niej wyjść.
3. migające, latające, obracające się (...) animacje
Wszystko co się rusza odwraca uwagę klienta od tekstu - oferty. Nawet jeśli masz jakąś promocję, to nie pozwól, by przeszkadzała w spokojnym czytaniu strony.
4. kolorowe tła
e-wizytówka to nie plakat cyrku. Kolorowe tła przeszkadzają w czytaniu. Możesz używać różnych kolorów, ale nigdy pod tekstem. Tekst powinien zawsze być czarny na białym tle - jest to standard, który zawsze się sprawdza. Ewentualnie możesz użyć jednobarwnego, jasnego (delikatnego) tła i tekstu w kontrastowym, ciemnym kolorze.
5. dźwięk w tle
Jest to chyba najbardziej denerwująca cecha niektórych stron. Melodyjki w midi są tak "bolesne" dla ucha, że raczej odrzucają niż ciekawią. Poza tym wydłuża to czas ładowania.
6. za długie i źle sformatowane teksty
Wpływa to na czas ładowania się strony. Dużo tekstu zniechęca internautów. Dodatkowo ma to znaczenie dla wyszukiwarek. Używaj dużo białego miejsca (nowe akapity twórz za pomocą <P>, a nie <BR>), koloruj ważniejsze słowa. Ważne Stwierdzenia Możesz Pisać Zaczynając Każde Słowo Dużą Literą. Słowa kluczowe dla klienta pisz KAPITALIKAMI. Możesz też niektóre elementy pisać większą czcionką lub inną czcionką. Korzystaj z pogrubień, tekstu pochylonego i podkreślonego.
7. teksty na całą szerokość strony
Zdolność człowiek do utrzymania wzroku na jednej linii tekstu jest ograniczona. W dodatku z ekranu źle się czyta. 60-75 znaków na linię to maksimum. Jeśli tak zawężony tekst jest za długi, przenieś część na drugą stronę. Większa ilość znaków w linii znacznie wydłuża czas czytania i sprawia, że czytelnik skupiony na pamiętaniu, która teraz będzie linia, zapomina o czym czyta.
8. unikaj stwierdzeń, które czynią z czytelnika osobę głupszą od Ciebie
Nieważne, że jesteś ekspertem, NIE WOLNO Ci wykazywać, że klient jest niedorajdą, nie potrafi zrobić czegoś dobrze itd. Szanuj ludzi tak, jakbyś chciał, żeby Ciebie szanowali.
9. unikaj stwierdzeń, że jesteś ekspertem/ guru/ specjalistą
Samozwańczy guru zawsze źle kończą. Nie mów, że jesteś ekspertem. Spraw, aby czytelnik sam tak o Tobie pomyślał. O Twoim doświadczeniu świadczą Twoje czyny... i zdanie innych. Tu warto wykorzystać cytaty innych. Gdy ktoś w cytacie określa Cię mianem specjalisty, nie omieszkaj wplecenia tego cytatu w ofertę (tylko wyróżnij cytat spośród Twoich wypowiedzi).
Gdy chcesz zaznaczyć, że jesteś specjalistą, napisz: specjalizuję się w tym od..., mam wieloletnie doświadczenia, z moich usług korzystali...
10. błędy ortograficzne, interpunkcyjne i składniowe
Wszelkie literufki, blędy, braki znaków interpunkcyjnych(,) jak ten, źle świadczą o Twoim profesjonalizmie. Kilkakrotnie sprawdź teksty na stronie. Błędy się zdarzają każdemu, ale lepiej wyłapać 99% z nich.
11. martwe linki
Sprawdź, czy wszystkie odnośniki na Twojej stronie odnoszą się do istniejących dokumentów.
12. trudne, obcojęzyczne i fachowe słowa bez wytłumaczenia
Nie oczekuj, że każdy Twój klient zna fachową terminologię. Zawsze dołączaj (np. w nawiasie) wytłumaczenie użytego słowa.