Ostatnie MAKE the CHANGE 2letniej serii za nami. Było merytorycznie i historycznie - razem na sali świętowaliśmy zwycięstwo Polaków ze Szwajcarami i w końcu skończyłem dopracowywać model, którego szkic urodził się w mojej głowie na pewnym Londyńskim szkoleniu.
Kilka lat temu zastanawiałem się, jak przekonać małych przedsiębiorców pochłoniętych biznesowym oportunizmem, aby zakochali się w strategii tak, jak ja wiele lat temu.
Wiedziałem, że przedsiębiorcy najbardziej skupiają się na produkcie i mimo iż jest to błąd, nie zmienię tego łatwo.
W 2013 r. zebrałem swoją wiedzę nt. strategii MSP i ukryłem ją pod autorskim modelem dot. tworzenia produktów, które są końmi pociągowymi firmy:
Strategia Platynowego Produktu
To szkolenie i nagrany z niego kurs wśród moich Klientów uchodzi za najlepszy mój kurs w historii. Wiele małych firm zmodyfikowało cały swój
biznes w oparciu o tę strategię. Znam też fundusz inwestycyjny, który modeluje pod nią startupy.
Platynowy Produkt, czyli produkt, który jest równocześnie wartościowy, gęsty i jest katalizatorem, przemówił do przedsiębiorców... ale to jeszcze za mało. Nadal cała reszta posiadanej przez MSP wiedzy o strategii nie układała się w jeden przejrzysty model, który byłby przewodnikiem w tworzeniu własnych strategii.
Gdy niedługo potem na szkoleniu w Londynie trener zainspirował mnie, aby opisał swoją wiedzę w takim przejrzystym modelu, zamiast skupiać się na wykładzie zacząłem rysować w dole kartki jak mogłoby to
wyglądać.
I tak powstał szkic modelu, którego główne założenia już się nie zmieniły. Dopracowałem go jednak w oparciu o informację zwrotną od przedsiębiorców obecnych na 6 szkoleniach MAKE the CHANGE, jakie przeprowadziłem w ostatnich 2 latach.
Dzisiaj Platynowy Produkt jest już
tylko wierzchołkiem
Strategii Platynowego Produktu, pod którym kryje się sekret sukcesu liderów wielu branż - najprawdopodobniej i Twojej.
To nie jest jedyna słuszna strategia. To jest
strategia dla tych przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes:
- w który wierzą, który ich kręci,
- który ma istnieć przynajmniej dekadę,
- który ma zapewnić im pieniądze i wolność życia po swojemu i bez strachu przed konkurencją,
- który można będzie w razie czego sprzedać albo przekazać dzieciom bez ryzyka, że rozpadnie się bez właściciela,
- który nie będzie zależny od konkretnych pracowników.
Taki biznes możesz mieć. Nie musi być wcale duży, ale jeśli chciałbyś aby był duży, bez tego typu strategii masz 100% szans na porażkę - po 15 latach pracy z przedsiębiorcami nie mam co do tego najmniejszych wątpliwości.
Prędzej czy później rynek postawi Cię przed wyborem: albo wdrażasz spójną strategię, albo zamykasz biznes. Możesz udawać, że to się nie stanie - tak jak można bez końca udawać w piłce, że "nic się nie stało". Możesz też zamienić walkę o przetrwanie na walkę o spełnienie Twoich wizji - jak w piłce, czasami wystarczy lepszy trener, lepszy trening i lepsza strategia.
Zakończyłem 2letnią misję. Opinie przedsiębiorców i nawet moich konkurentów nie pozostawiają złudzeń - stworzyłem coś wyjątkowego, przejrzystego, otwierającego oczy.
System i strategia, którą [Piotr Majewski na MAKE the CHANGE] przedstawia, powala swoją trafną prostotą. Sądzę, że jeśli kiedyś uwolni ją do domeny publicznej, to zapisze się na kartach historii wiedzy o marketingu i zarządzaniu. Piotr Michalak, znany trener biznesu
Teraz zadaję sobie pytania:Â
- jak wykorzystać ten model, aby zmienić rzeczywistość polskich małych przedsiębiorców na zdecydowanie większą skalę?
- jak dać setkom tysięcy, milionowi polskich przedsiębiorcy wiedzę i narzędzie, dzięki którym nadadzą pęd polskiej gospodarce i w ciągu 10 lat zmienią "kolor"Â Polski na taki samy jak dzisiaj Niemcy, Francja i GBÂ - czyli jak pomóc MSP zrównać polskie PKB na osobę z tymi z Europy zachodniej.
Skoro możemy być jedną z najlepszych drużyn w Europie, to możemy też być jednym z najbogatszych krajów w Europie. Właściwych zawodników już mamy - polscy przedsiębiorcy nie ustępują innym innowacyjnością i prześcigają większość pomysłowością.Â
Potrzebujemy lepszego treningu i lepszej strategii dla naszych MSP. Wierzę, że tylko strategicznie działające MSP mogą "zmienić nasz kolor".
To jest ta "rzecz", która stoi nam na drodze do potęgi gospodarczej. Żadne reformy (choć potrzebne) nie zdziałają tyle, ile przedsiębiorczość.
Teraz ja muszę MAKE the CHANGE, bo od początku wiedziałem, że sam nie dam rady. Wierzę, że mam ważny element układanki, lek na raka przedsiębiorczości, jakim jest działanie oportunistyczne. Ale za mało osób o nim jeszcze wie. Potrzebuję pomocy.Â
Zmieńmy kolor Polski. Po dzisiejszym meczu już nikt w Polsce i Europie nie ma wątpliwości, że potrafimy się ZMIENIĆ i wejść do grupy najlepszych. Możemy w piłce, to w gospodarce też!