META Tagi
We wstępie trochę już napisałem "od serca", więc przejdę do
konkretów.
Naszą pracę zaczynamy od przygotowania sobie...SETUPU (nie wiem
jak to lepiej nazwać, czekam na propozycje
. Setup to taki
dokument napisany w jakimkolwiek edytorze tekstowym, bez którego
nic nie zareklamujecie. Na nasz setup będą się składały
następujące rzeczy:
- Dane podstawowe
- adres url naszej strony (jeden z http://, jeden bez),
- hasło
- Dane osobiste (najważniejsze są: imie, nazwisko i e-mail)
- imię, nazwisko
- firma/ organizacja
- e-mail
- adres
- nr telefonu
- Dane strony
- tytuły stron (to co będzie w <TITLE>
- opis stron (to co będzie w <META NAME="description"
CONTENT="opis twojej strony">;
- słowa kluczowe (jak wyżej, tylko NAME="keywords")
- kategoria (jaką byś chciał, każdy katalog ma swoje, ale
pomoże Ci to w wyszukiwaniu)
- Informacje dodatkowe (czasami jest prośba o sprecyzowanie, o
czym jest strona - tylko dla obsługi serwisu)
- Nagłówek strony w HTML'u (nie konieczne, ale bardzo
użyteczne)
- <TITLE>Tytuł Strony</TITLE>;
- wsystkie <META>;
Właściwie to będzie wszystko, co będziesz potrzebował w setupie.
Adres url...
Krótko: adres Twojej strony musi wpadać w ucho i być łatwy do
zapamiętania! Jak to zrobić, skoro darmowe serwisy
pozwalają na adres typu: "www.nazwa.serwisu.com.pl/~login", albo
jeszcze gorszy? Rozwiązanie jest bardzo proste, darmowe lub nie.
Za darmo zarejestrujesz domeny internetowe, które są tak naprawdę tylko ukrytymi ramkami stworzonymi za pomocą paramteru FRAMESET. Takie domeny otrzymasz np w serwisie
Prv.PL).
Uwaga, strony umieszczone w domenach prv.pl zostały usunięte z bazy danych wyszukiwarki Onet.pl.
Znacznie bardzie profesjonalnym i lepszym rozwiązaniem, nawet z puntku widzenia promocji w wyszukiwarach, są domeny komercyjne
.pl (zobacz
NASK) i
.com.
Tytuł strony...
Właściwie najważniejsza część nagłówka. Może nie generuje tyle
ruchu (w ang. tutorialach: traffic) na twojej stronie co opis
lub słowa kluczowe, ale jest ważne. Dlaczego? Bo dobrze napisany
nagłówek pierwszy wpada w oko, reszta później.
Tytuł MUSI być
najlepszym i najkrótszym streszczeniem tematyki
danej strony. Najlepiej jeśli jest to po prostu nazwa serwisu
(dla indexu i strony głównej) i ewentualnie tematyka podstrony
(dla podstron
.
Po tytule rozpoznaje się profesjonalność strony. Dlatego w żadnym
wypadku nie wpisuj słów kluczowych zamiast tytułu:
<TITLE>pies, tresura, jedzenie dla psow..</TITLE>
Nie ma nic bardziej żałosnego i nieprofesjonalnego. Fakt, to może
się sprawdzać, jeśli robisz stronę o seksie, bo nikt wtedy nie
zwraca uwagi na profesjonalizm, tylko chce zdjęć
. Co innego
inteligentnie wpleść słowa kluczowe w tytuł
<TITLE>Doggy's World - Tresura Psów</TITLE>
Taki jest tytuł strony-przykładu Doggy's World i, jeśli jesteście
spostrzegawczy, to zauważyliście 2 potencjalne słowa kluczowe
związane z tematyką strony: tresura, psów. Niewiele, ale jeśliby
popracować, można wprowadzić do tytułu więcej słów kluczowych.
Pamiętaj, żeby tytuł nie był za długi - musi być cały widoczny na
pasku tytułu. Dobrze by było, gdyby nazwa (tutaj Doggy's World)
była cała widoczna po zminimalizowaniu okna przeglądarki.
Rada: każde słowo w tytule pisz z dużej litery. Nie wiem czemu,
ale wyszukiwarki takie bardziej lubią.
Opis strony...
Opis strony jest wyświetlany we wszelkich przeglądarkach pod
tytułem. Możesz być pewny, że opis decyduje w 90% o tym, czy ktoś
odwiedzi twoją stronę. Tutaj też nie należy (jak cenisz szacunek
innych) umieszczać wolno stojących słów kluczowych. Jednak, jak
najbardziej wskazane jest wplatanie ich w tekst.
Opis raczej nie powinien przekraczać 200 znaków, gdyż to jest
najczęstsza długość opisu wyświetlanego przez wyszukiwarki.
Ważne, żeby opis był rzeczowy i dokładnie, BEZ KITÓW określał, co
na stronie można znaleźć. Przykład:
Najnowsze metody tresury i żywienia psów. Porównania
wszystkich dostępnych na polskim rynku karm dla psów. Liczne
zdjęcia i filmy video!
W tym szczególnym przypadku w tytule są same kity, ale chodzi
tylko o zaprezentowanie potęgi reklamy.
Podczas wymyślania opisu strony kieruj się: chwytliwością tekstu
i przekazaniem jak największej ilości informacji w zwięzłym
tekście.
Jest takie jedno ważne prawo (zasada) internetu: "Trzy
najbardziej chwytliwe słowa w sieci to: S E X, MP3 i FREE!!"
Jeśli wykorzystasz choć jedno to masz lekko licząc 50 odwiedzin
więcej.
UWAGA: Onet od czerwca 2001 domyślnie usuwa z rankingu strony
zawierające słowa "nie dla dzieci" typu S E X itp.
Przypatrzmy się teraz opisowi, który zaprezentowałem wyżej. Mamy
w nim właściwie tylko trzy dobre słowa kluczowe: "zdjęcia",
"filmy" i "video". Dlaczego? Bo reszta jest w innym przypadku, a
jak szuka się informacji o tresurze psów, to wpisuje w
przeglądarce "tresura psów", nie "tresury psów" (chyba
logiczne?). Dlatego przerobimy trochę ten tekst:
Tresura i żywienie psów - najnowsze i sprawdzone metody!
Karmy dla psów - czego Twój pies może się spodziewać po
polskim rynku? Liczne zdjęcia i instruktażowe filmy video!
UWAGA: Onet i część polskich wyszukiwarek uwzględniają odmianę
polskich słów. Ponadto takie wyszukiwarki jak Google wyszukują
ciągu znaków, nie słów. Gdy wpiszemy "pies" to wyszukiwarka
znajdzie też [pies]ki [pies]ek...
Jest różnica? Treść ta sama, a wartość dla nas dużo większa.
Przyczyną tego jest fakt, że mamy teraz 10 słów, które mogą być
połączone w kilka fraz:
tresura, żywienie, psów (w frazie
razem z żywienie, tresura lub karmy), metody (np. metody tresury
psów), karmy, pies, zdjęcia, instruktażowe, filmy, video.
Oczywiste jest więc dlaczego opis jest tak ważny.
Musicie bardzo się postarać z wymyśleniem opisu, bo niektóre
wyszukiwarki i katalogi nie uwzględniają słów kluczowych!
Ciekawostka: Prawdę mówiąc nie mam zielonego pojęcia o psach, a o
tresurze to wiem, że takowa istnieje i kilka komend znam (z
filmów
. Widać więc, co daje dobre przygotowanie strony.
Słowa kluczowe...
Małe wytłumaczenie dla nie wiedzących: jak wpisujesz w
wyszukiwarce jakieś słowo/ frazę do szukania, to ona (wszystkie
najlepsze) przeszukuje swój zbiór według występowania wpisanych
przez ciebie słów w tytułach stron, popisach i słowach
kluczowych. Następnie sortuje trafienia według ilości danych
fraz/ słów w tekście i jeszcze kilku reguł. Dlatego ważne, aby w
tekstach również używać słów kluczowych.
Wiem, że wrzuciłeś swoje najważniejsze słowa kluczowe do tytułu i
opisu strony, ale to ZA MAŁO! Znając życie, jak wpiszę w
przeglądarce słowo "pies" to Doggy's World znajdzie się na setnym
(nieźle) lub tysięcznym (najczęściej) miejscu. Dlaczego? Bo te
wszystkie strony przed tobą są na sieci od dawna i wypracowały
swój sukces. Początkujący muszą być kreatywni, żeby coś osiągnąć
(oni też tak zaczynali!!).
Dlatego też powinieneś przygotować sobie ogromniastą ilość słów
kluczowych! Nie 100, nie 200, tylko 500, a najlepiej 1000!!
Zwariowałem? Nie!
Niektórzy twierdzą, że wystarczy tylko kilkanaście
najważniejszych słów. Ja (i wielu specjalistów) się nie zgadzam.
Jak chcesz się wybić, to słów kluczowych Ci potrzeba i to dużo!
Zabieramy się za wymyślanie.
Pies, tresura psów, karmy dla psów, żywienie psów...
Coś niemrawo mi to idzie. I tak będzie z każdym z was. Kiedyś mi
się udało wymyślić 150 słów, ale się nieziemsko namęczyłem. Jest
jednak wyjście: TECHNIKI. Zaraz Wam przedstawię jakie to
techniki, bo bez nich możecie ślęczeć nad tymi słowami przez
tydzień lub dłużej.
- Wymyśl sobie kilka najważniejszych słów kluczowych, byle
były różne: Pies, tresura, żywienie, karmy
- Przetłumacz je na angielski i zajrzyj na cudowną stronę: <a
href="http://inventory.goto.com/inventory/Search_Suggestion.jhtml">inventory.goto.com/inventory/Search_Suggestion.jhtml, wybierz "Search Term
Suggestion List" (Lista Sugerowanych Poszukiwanych Fraz -
??). Pojawi się strona z pustym polem. Wpisz w nim jedno z
przygotowanych słów. Wpisałem "dog" i oto co dostałem:
-
65184 dog
11673 dog breed
7346 hot dog
5544 dog picture
4967 dog names
3992 dog training
3970 westminster dog show
3183 dog breeders
2169 dog food
2162 dog show
...
Jest to lista fraz ze słowem "dog" szukanych zeszłego
miesiąca w zbiorach GoTo, liczba oznacza ilość zapytań. W
sumie było tego 94 fraz z czego tylko kilka nieprzydatnych
(np. hotdog). Nie wszystkie frazy są dwuwyrazowe, więc słów
będzie więcej ("dog" się oczywiście wszędzie pojawia).
Wpisując "dog training" otrzymałem też około tylu fraz. Ale
już "dog feeding" nie wniosło żadnych nowości.
- Otrzymane w ten sposób słowa należy przetłumaczyć. Trochę
to trwa, ale jeśli dobrze znasz angielski i masz jakiegoś
elektronicznego tłumacza (np. Techland English Translator), to
zajmie Ci to najwyżej 40 minut.
- Dobrym pomysłem jest wykorzystanie słownika języka
polskiego (najlepiej komputerowego) i spisanie określeń
danego słowa kluczowego. Da to Ci nawet do stu nowych słów.
- Wytnij wszystkie słowa powtarzające się więcej niż 3 razy
(w naszym przypadku "dog") i po jednym egzemplarzu wyciętego
słowa umieść na samym początku listy.
- W ten sposób masz już kilkaset słów. Oczywiście angielskie
zostawiasz, tylko że po polskich. Ostatnią czynnością będzie
przepisanie słów z polskimi znakami specjalnymi na te same
bez nich (żywienie - zywienie). Nie wszyscy mają możliwość
korzystania z polskich liter!!
UWAGA: pomysł ze stroną na serwisie GoTo zaczerpnąłem z tekstu
Earnesta Segera "200 Key Words In 14 Minutes".
Wykonując te cztery punkty, uzyskałem około 500 unikatowych słów
kluczowych dla Doggy's World. Mogło być więcej, ale prawdę mówiąc
nie specjalnie się starałem, a wyniki i tak uzyskałem niezłe
(patrz Wstęp)