... czyli jak stworzyć ofertę. Często problem ze sprzedażą produktu wynika z niezrozumienia lub pomylenia funkcji samej oferty. Zasdady są proste, trzeba je tylko znać.
Często problem ze sprzedażą produktu (skutecznością oferty) wynika z niezrozumienia lub pomylenia funkcji samej oferty (mam na myśli tekst oferty bez nagłówków).
Funkcją oferty jest zbudowanie zaufania do produktu poprzez dostarczenie takiej ilości informacji, która wykluczy możliwość pojawienia się pytań ze strony potencjalnych klientów.
Funkcję oferty mylimy jednak z funkcją reklamy czy nagłówka (dalej tylko "reklama").
Funkcją reklamy jest takie oddziaływanie na emocje klienta, aby w wyniku tych emocji wykonał zakładaną akcję.
Tworząc reklamę słusznie polegamy na odruchu, jaki wywołamy u czytającego. Tworząc ofertę nie możemy polegać na odruchu, sprzedaż emocjonalna wymaga bardzo specyficznego podejścia i produktu.
Pominę stronę graficzną i dźwiękową reklam i ofert. Skupię się na słowach. Słowa nadal są najskuteczniejszym narzędziem sprzedaży, dlatego poprawne ich używanie jest niezbędne w dążeniu do sukcesu kampanii marketingowej. Niepoprawne ich używanie może zaś zadecydować o nikłej skuteczności kampanii.
"Chcesz być najbogatszym człowiekiem w Polsce?"
Zaprezentowany powyżej slogan/ hasło to klasyczny przykład oddziaływania słowami na emocje czytającego. Dotyka on sfery pieniędzy, jednej z najwrażliwszych sfer ludzkiego życia. Jego użycie w reklamie jest jak najbardziej poprawne, ale w ofercie bez dodatkowych informacji nam nic nie da.
Gdy potencjalny klient czyta ofertę, stara się myśleć przede wszystkim racjonalnie, w przeciwieństwie do czytania reklam, gdzie przeważa myślenie emocjonalne. Mimo faktu, że statystycznie tylko 2% klientów umie myśleć racjonalnie, staranie się wystarcza, aby postawić na dobrą ofertę.
Kluczowym słowem jest słowo "najbogatszy" czyli stopień najwyższy przymiotnika "bogaty". Najlepszy, największy, najtańszy, najcokolwiek - wszystkie te słowa działają na emocje, ale w przypadku podejścia racjonalnego jedynie generują pytania.
W jakiej kategorii najlepszy?, jak duży?, ile kosztuje i ile kosztuje u konkurencji?, co cokolwiek?
Oferta musi dawać odpowiedzi na pytania wygenerowane przez reklamę. Oferta nie może generować pytań, na które nie odpowiada. Jeśli w reklamie umieścimy nasz slogan, w ofercie musimy napisać: "dajemy Ci możliwość zyskania 2 miliardów złotych (NIE "wielu setek milionów", NIE "kilku miliardów")."
Jeśli oferta nie będzie powiązana z reklamą, która do niej prowadzi, skuteczność naszej kampanii będzie równa zeru. Sprawienie, aby ktoś kliknął na reklamę jest wyjątkowo trudne. Bez sensu jest wydawać setki tysięcy złotych na to, żeby ktoś kliknął na reklamę skarpetek i nie przeczytał oferty, bo zaczynała się od nagłówka: "Sprzedajemy wyroby bawełniane", a informacja o skarpetkach znajdowała się dwie strony głębiej.
Wszystkie teksty z reklam muszą być powtórzone w ofercie - najlepiej w formie nagłówków. Klikający musi od razu być pewny, że miejsce, na które został przekierowany, odpowie mu na pytanie wygenerowane przez klikniętą reklamę.
Na przykładach człowiek uczy się najlepiej. Trzy przykłady dla lepszego zrozumienia:
REKLAMA: Najtańszy fryzjer w mieście
OFERTA: NAJTAŃSZY FRYZJER W MIEŚCIE
Podstawowe strzyżenie kosztuje 10 zł, gdy *wszystkie salony w mieście*
biorą 12 lub więcej [*...* w idealnej ofercie powinno kierować do
listy salonów fryzjerskich z ich cenami za takie strzyżenie].
REKLAMA: Najszybsza myjnia samochodowa
OFERTA: NAJSZYBSZA MYJNIA SAMOCHODOWA
Pełne mycie samochodu trwa półtorej do dwóch minut. Mamy dwie linie,
co niweluje konieczność czekania w kolejce. Za każdą minutę mycia
więcej zapłacisz dwa złote mniej.
REKLAMA: Najlepsze źródło wiedzy o tworzeniu stron
OFERTA: NAJLEPSZE ŹRÓDŁO WIEDZY O TWORZENIU STRON
Nasze archiwum to 1284 artykuły o tworzeniu stron www. Tygodniowo
przybywa 5 nowych.
Sądzę, że powyższe przykłady wystarczą, abyś zauważył różnicę.
Mam dla Ciebie ćwiczenie, które pozwoli Ci stworzyć materiały na całą kampanię marketingową.
W ten sposób stworzyłeś sobie materiały na całą kampanię. Musisz je jedynie dopracować, aby tworzyły całość, ale NIE skracaj opisów. Zawsze pamiętaj, że nie masz pojęcia, jak bardzo zaawansowany w temacie klient będzie czytał te materiały, jeśli pominiesz "zbyt specjalistyczne" opisy, stracisz wymagających klientów.
Idealna oferta to taka, na której końcu mógłbyś postawić formularz pozwalający zadawać pytania, z którego nikt nie skorzysta.