PageRank to specjalny system Google, który ocenia wartość strony na podstawie link popularity. Wbrew oficjalnemu opisowi nie jest to system demokratyczny...
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))
T1 do Tn - są to strony zawierające link do strony A
|
Wzór jest dosyć skomplikowany. W prostych słowach: każda strona zawierająca link do naszej strony oddaje na nią 1 głos. Ten głos ma jednak pewną wagę, która zależy od tego jaka jest wartość PageRank strony głosującej i ile zawiera ona linków do innych stron.
Jeszcze upraszczając: link z głównej strony portalu będzie wielokrotnie bardziej cenny niż link z kategorii w katalogu stron www. Do strony głównej katalogu kieruje bardzo dużo linków, a sama zawiera mało wychodzących. Zaś celem katalogu jest kierowanie nas do innych stron, zaś mało kto linkuje do konkretnej kategorii w katalogu.
Specjaliści badający PageRank twierdzą, że jego znaczenie spada na rzecz innych czynników - głównie tych tradycyjnych wielokrotnie już przeze mnie opisywanych. Przyczyny szuka się w procederze wzajemnego linkowania się zrzeszonych stron - są to tzw. farmy linków. Google, jeśli wykryje taki proceder, skutecznie, nawet permanentnie usuwa stronę z rankingu - odradzam więc takie praktyki.
Ten spadek znaczenia PageRank nie może być jednak mylący. Jest to nadal najważniejszy lub jeden z najważniejszych czynników budujących ranking wyszukiwarki Google - lidera na świecie i wyszukiwarki z polskiej czołówki.
Wartość PageRank zależy od:
Wartość głosu zależy od:
Pozycjonowanie z naciskiem na budowanie link popularity - termin oznaczający liczbę stron linkujących do naszej - to bardzo długi proces. Pozytywne rezultaty będą jednak odczuwalne przez lata w postaci pierwszych lub bardzo wysokich miejsc w Google i innych wyszukiwarkach, które biorą ten czynnik pod uwagę - w Polsce głównie Netsprint (czyli też Wirtualna Polska) oraz Onet.