W pierwszej połowie marca miałem przyjemność prowadzić wykłady z zakresu e-biznesu i marketingu internetowego na SGH, Koźmińskim, Politechnice Gdańskiej, Warszawskiej i Uniwersytecie Warszawskim.W rezultacie powstał materiał audio 5 x 1,5h warsztatów o e-biznesie i 4 x 1,5h warsztatów o marketingu interentowym (głównie e-mail marketing).
Układając program warsztatów starałem się przekazać jak najwięcej praktycznej wiedzy. Po wstępnym przesłuchaniu okazało się, że nagrany materiał jest tak bardzo wypakowany praktyczą wiedzą i konkretnymi wskazówkami, że już pracuję nad zamianą go w 2 produkty. Już niedługo dam możliwość zakupienia nagrań audio z tych warsztatów rozszerzonych o dodatkowe prezentacje i materiały.
Przy okazji - najlepszym sposobem aby nagrać w dobrej jakości własny wykład jest wrzucenie do kieszonki koszuli odwarzacz mp3 z funkcją dyktafonu. Jakoś dźwięku jest zaskakująco dobra.
Zanim produkty będą gotowe, troszkę czasu minie. Tymczasem zapraszam do lektury nowego artykułu...
Pozycjonowanie - linki, linki, linki...
Pozycjonowanie serwisu pod kątem wyszukiwarek to pozyskiwanie linków i budowanie wartościowej treści. Podstawowa optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to zbyt mało, aby osiągnąć wysokie pozycje w rankingach. Uzyskanie wartościowych linków zewnętrznych jest niezbędne, jeżeli chcemy zdobyć wysokie rankingi dla konkurencyjnych jedno- lub dwuwyrazowych zapytań. Różne linki mają jednak różną wartość.
Koszty intensywnej kampanii pozyskiwania linków z serwisów o wysokich rankingach mogą być bardzo duże. Darmowe katalogi przestały już wystarczać. Jeszcze do niedawna ogromnie popularne były działania polegające na darmowej wymianie linków pomiędzy serwisami, tzw. link exchange. Wiele serwisów zawierało działy, gdzie budowane były minikatalogi różnych stron internetowych, najczęściej powiązanych tematycznie z witryną, na której katalog się znajduje. Wyszukiwarki zaczęły filtrować nabyte w ten sposób linki. Wymiana linków stała się w pewnym stopniu niebezpieczna - za spam zostały uznane tzw. farmy linków, do których można zaliczyć masowy link exchange.
Metody pozyskiwania linków
Aktualnie stosowane efektywne metody zwiększania ilości linków zewnętrznych to:
- kupowanie wartościowych linków w zewnętrznych serwisach;
- zamieszczanie informacji w zewnętrznych serwisach;
- stworzenie unikalnej zawartości, która zachęci inne serwisy do naturalnego umieszczenia linków.
Pierwsza metoda wydaje się najprostsza i najszybsza. Trudność polega na znalezieniu serwisów, które oferują miejsce na umieszczenie linku w atrakcyjnej cenie oraz brak jasnych kryteriów ich wyboru. Raz uiszczona opłata obejmuje określony czas prezentacji linku na stronie. Należy się więc liczyć z ciągłym pojawianiem się kosztów związanych z jego utrzymaniem. Kupno linków uważane jest przez wyszukiwarki za próbę manipulacji przez wyszukiwarki. Należy więc być rozważnym w wyborze serwisów, na których chcemy umieścić link, i ich ilości.