Jak przetestować skuteczność różnych wersji strony www nie mając dostępu do profesjonalnych aplikacji i skryptów?
Co trzeba zrobić dalej?
Jeżeli nie mamy możliwości wdrożenia prostego systemu do śledzenia skuteczności strony, to możemy to zrobić prościej. Możemy np. zainstalować statystyki, na Google Analytics www.google.com/analytics czy www.stat.pl. Darmowe statystyki stat.pl Ci nie pomogą, ale statystyki stat.pl na okres próbny - tak.Powiedzmy, że testujemy wpływ wiadomości głosowej na stronie na sprzedaż. Twoja strona to www.domena.pl/oferta1, gdzie nie ma zapowiedzi głosowej i www.domena.pl/oferta2, gdzie jest zapowiedź głosowa.
Plik www.domena.pl/index.php, czyli główny plik w Twoim serwisie zawiera skrypt wspomniany wcześniej.
Statystycznie powinno wyjść mniej więcej tyle samo odwiedzin wylosowanych do każdej z ofert. Następnie każda ze stron powinna zawierać ten sam formularz, ale zawierający ukrytą informację, jaka to jest wersja, np:
Informacja ta musi zostać zapisana w bazie danych wraz z zamówieniem albo przynajmniej wysłana do nas na e-mail.
Później wystarczy policzyć liczbę zamówień z parametrem oferta1 i podzielić przez liczbę użytkowników wchodzących na oferta1, zrobić to samo dla ofera2 i porównać skuteczność.
To jest bardzo prosty system, ale dla podstawowych badań powinien być wystarczająco dobry i rzetelny.
Jeżeli naprawdę chcesz to dobrze zmierzyć, to załóż sobie dwa konta na Skype`ie i wykup dla każdego z tych kont numer telefonu (SkypeIn - skype.onet.pl/444056,usluga.html). Na stronie z ofertą nr1 podaj jeden numer, a na drugiej stronie drugi.
To nie jest drogie rozwiązanie, około 280zł rocznie za oba numery. Naprawdę warto wydać te pieniądze, jeżeli się okaże, że po roku od umieszczenia powitania głosowego skuteczność Twojej strony wzrosła o powiedzmy 20%. Na pewno te 20% w skali roku będzie warte więcej niż 280zł. A przecież w ten sposób możesz prowadzić wiele badań, jedno po drugim.
Jeżeli chodzi o maile bez formularza, to możesz dodać na stronie oferty, w linku z e-mailem w temacie maila umieścić numer oferty:
Większość użytkowników nie skasuje tego tematu.
Możesz pójść nawet dalej i po prostu założyć dwa oddzielne konta, albo nawet alias`y prowadzące do tego samego konta. Zadbaj, aby te adresy były jak najbardziej naturalne, nie powinny się nazywać Np. ofera1@... i ofera2@.... Mogą się nazywać np. biuro@... i kontakt@.... Inaczej klient może się zorientować, że coś jest nie tak, pomyśleć, że jest śledzony.
Jeżeli zsumujesz, ile osób napisało pod interesujące Ciebie adres, telefon i wypełniło formularz na stronie z którąś z tych ofert, będziesz mógł bardzo rzetelnie zmierzyć skuteczność ofert.