Po raz drugi prezentuję Ci mój pomysł na
e-biznes (e-biznes plan). Zgodnie z założeniami cyklu "e-biznes za kieszonkowe" prezentowany e-biznes wymaga niewielkich inwestycji. Zanim przejdę do konkretów, chciałbym zaznaczyć, że ten projekt ma szansę powodzenia POD WARUNKIEM, że zainwestujesz w niego dużo czasu i serca. Jeśli nie jesteś do tego zdolny, nie masz szans na sukces.
Dla kogo?
Po pierwsze musisz znać się na redagowaniu krótkich informacji (depesz). Jeśli masz wykształcenie dziennikarskie, to "jesteś w domu". W przeciwnym wypadku naucz się podstaw. Przeczytaj Vademecum dziennikarza i poszukaj tutoriali na sieci. Wypisz na kartce główne zasady i powieś ją koło monitora. Przez dwa miesiące, raz w tygodniu, czytaj od nowa wszystkie zdobyte podręczniki. Ten sposób plus praktyka pozwolą Ci osiągnąć fantastyczne rezultaty. Kim musisz ponadto być? Pasjonatem jakieś dziedziny życia - najlepiej popularnej i dynamicznej (takiej, w której się dużo dzieje). MUSISZ być pasjonatem, bo nie wytrwasz, zrezygnujesz i poniesiesz klęskę. Najlepsze dziedziny to: sport, rynek IT (Information Technology), telekomunikacja, polityka i finanse.
W skrócie
Mój pomysł to internetowy serwis informacyjny (plus ew. przegląd prasy). Mówimy o codziennym (najrzadziej tygodniowym) serwisie informacyjnym serwującym swoim czytelnikom najnowsze informacje. Serwis będzie kolportowany na dwa sposoby. Pierwszy to newsletter rozsyłany do subskrybentów. Drugi to serwisy www związane z tematyką naszego serwisu. Pomysł nie jest niczym nowym, ale sposoby jego rozwiązania są, jak na Polski rynek, nowatorskie. Te nowatorskie sposoby gwarantują, przy najmniejszych kosztach i użyciu najprostszych rozwiązań technicznych, wspaniałe rezultaty.
Zanim zaczniesz
Wybierz dziedzinę. Zacznij od dziedziny jak najbardziej niszowej i bliskiej Twoim zainteresowaniom. To będzie tematyka Twojego serwisu, Twój obszar zainteresowania. Teraz znajdź wszystkie Polskie strony związane z Twoim serwisem. Skupiaj się raczej na mniejszych serwisach (np. hobbystycznych), gdyż będzie Ci łatwiej nawiązać z nimi współpracę. Jest ich dużo? 30 wystarczy (powyżej 30 odwiedzin dziennie). Jest ich mniej? Poszerz tematykę o najbliższe jej zagadnienie. Powtarzaj czynność tak długo, aż dojdziesz do zadowalającego efektu. Lista tych serwisów będzie Ci potrzebna później, to będzie Twoja "pierwsza lista".
Źródła
Serwis informacyjny i/lub przegląd prasy musi brać skądś informacje. Musisz stworzyć listę źródeł, z których będziesz korzystał. Zasadniczo są trzy możliwe źródła: 1. Internet. Bardzo wygodne i łatwe do przeszukiwania źródło wymagające jednak stałego łącza między 5:00 a 9:00 codziennie rano. Znajdź WSZYSTKIE serwisy mające jakikolwiek związek z wybraną tematyką. Jeśli nie jest ona stricte lokalna - znajdź również wszystkie serwisy zagraniczne w językach dla Ciebie zrozumiałych. Pobierz z
sieci freeware-owy program Check&Get (www.activeurls.com). Dodaj do jego bazy listę znalezionych serwisów. Check&Get będzie automatycznie wykrywał i wyświetlał wszystkie zmiany na stronach. W ten sposób bez szczególnej pracy będziesz mógł śledzić najświeższe wydarzenia. 2. Dodaj do ulubionej przeglądarki RSS albo do Zakładek w FireFox kanały RSS stron z newsami. 3. Gazety. Dobre gazety oferują informacje sprawdzone i poprawnie zredagowane. Będziesz potrzebował kiosku otwartego jak najwcześniej rano. Kupuj wszystkie gazety związane z wybrana tematyką. Minusem takiego rozwiązania są koszty, jakie poniesiesz kupując codziennie kilka gazet. 4. Press Release. Czyli Informacje dla Prasy - wiadomości od firm na temat ich ostatnich osiągnięć, projektów, fuzji itd. Gdy dojdziesz do pewnego stopnia popularności, różne firmy same zaczną wysyłać Ci swoje press releasy. Pamiętaj że:
- codzienniki (np. Rzeczpospolita) mogą mieć interesującą Cię kolumnę,
- zagraniczne i niektóre polskie gazety mają swoje serwisy, na których publikują najnowsze artykuły,
- e-gazety (e-zin/ezine) też oferują bardzo dobre informacje i są zazwyczaj bezpłatne.
Jak będę pracował?
Codziennie rano (lub z inną częstotliwością) będziesz wstawał i czytał wszystkie dostępne Ci źródła. Stosuj zasadę intro: czytaj pierwsze dwa/trzy zdania każdej informacji. Jeśli uznasz ją za ważną, przeczytaj całość. Streszczaj każdą informację zaraz po jej przeczytaniu. Redagowanie zostaw na później. Streszczenie nie musi być w cale sensowne - zanotuj pomysł i przejdź do następnej wiadomości. Chodzi o to, byś nie poświęcał za dużo czasu jednej wiadomości, bo wybije Cię to z rytmu. Gdy spiszesz już wszystkie ciekawe/ważne informacje, zacznij je redagować zgodnie z zasadami pisania depesz. Usuń te, które okazały się mniej interesujące za drugim razem. Twój serwis powinien składać się z pełnych wiadomości. Zapomnij o zajawkach + reszta na stronie, bo nie taka jest idea tego przedsięwzięcia. Nie stosuj dłuższych depesz niż 2 akapity. Najważniejsze informacje możesz opracować w dłuższej formie i rozesłać jako dodatek po południu. Każdą informację popieraj linkiem do źródła lub, w przypadku prasy, tytułem publikacji, datą wydania i stroną. Gotowy serwis będziesz rozsyłał subskrybentom i umieszczał w specjalnie przygotowanej formie na serwerze.
Serwis od strony technicznej
Do redagowania serwisu będziesz potrzebował dobrego edytora tekstowego (nie procesora). Dotąd nie znalazłem programu lepszego od TextPad (16,50 USD, www.textpad.com). Pozwala on na łatwe redagowanie tekstu, określanie szerokości linii i automatyczne wstawianie karetek (nowa linia) na końcu zawiniętej linii. Tekst serwisu zawęź do 50-65 znaków. Pisałem jak to zrobić w artykule biznes plan: eFryzjer
Kolportacja
Serwis będziesz kolportował w dwojaki sposób: 1. Rozsyłając personalizowany newsletter do osób, które zaprenumerowały Twój serwis. 2. Na swojej stronie i na stronach pokrewnych serwisów (z pierwszej listy) zawierających newsy.
Newsletter
Zredagowany serwis będziesz wysyłał w całości swoim subskrybentom. Do tego celu będziesz potrzebował software-u lub usługi do obsługi listy mailingowej. Proponuję impleBOT.pl (127 zł rocznie).
Newsy na cudzych stronach www
Będziesz potrzebował serwera www. Wybierz tani, o niewielkiej pojemności. Zapomnij o darmowych serwerach, bo nie są pewne. Zredagowany serwis skopiuj do nowego pliku. Sformatuj go teraz przy użyciu html (dodając znaczniki nowej linii, linki itd.). Nie definiuj formatu, wielkości i koloru czcionki - o to zadbają style współpracujących serwisów. Zamiast "parametr" używaj 'parametr'. Zawrzyj wszystko pomiędzy document.write("treść"); Najlepiej jeśli każdą wiadomość umieścisz w osobnym fragmencie. Wszystko w nawiasach MUSI być jedną linią. Nie będę się ponownie rozpisywał nad tą techniką. Przeczytaj JavaScript zamiast baz danych Wyślij spreparowany serwis na serwer. Pamiętaj, że plik z aktualnym serwisem musi zawsze nazywać się tak samo (np. serwis.txt) Stwórz kod: . Najlepiej jeśli URL będzie przekierowaniem obsługiwanym przez LnkinLite, zobacz: Linki a badania behawioralne, przyda się to później. Następnie skontaktuj się z webmasterami z pierwszej listy serwisów i zaproponuj im dostarczanie najświeższych informacji ZA DARMO. Nie zapomnij wspomnieć, że będzie ich to kosztowała jednorazowo 15 sekund pracy (wklejenie naszego kodu). Dobrze ich przekonaj. PS - Zanim się z nimi skontaktujesz, niech twój serwis pochodzi trochę w oparciu o Twoją stronę - żeby można było im to pokazać.
Strona www
Na początek wystarczy Ci 1 strona:
- logo i krótka charakterystyka serwisu (tematyka),
- najnowszy serwis (wklej kod JavaScript),
- informacje o subskrypcji + formularz,
- polityka prywatności - KONIECZNIE - możesz spisać z mojej strony http://www.cneb.pl/a/polityka_prywatnosci.html ,
- informacje dla webmasterów. Nie podawaj kodu online, tylko indywidualnie na adres e-mail (będziesz wiedział, kto z niego korzysta).
Później możesz dodać archiwum i wyszukiwarkę.
Pozyskiwanie subskrybentów
Część zaprenumeruje serwis po odwiedzeniu Twojej strony. Jednakże, aby zwielokrotnić ilość subskrybentów, wykorzystamy techniki marketingu wirusowego, zobacz: Marketing Wirusowy W serwisie dla webmasterów co 5 news i nie mniej niż raz na serwis umieszczaj notkę w stylu: Chcesz mieć najświeższe wiadomości w swojej skrzynce e-mail? TwojaNazwa przyśle Ci je codziennie ZA DARMO! Kliknij (link do formularza na stronie). Link w notce powinien być przekierowaniem (zobacz: Linki a badania behawioralne), aby znać skuteczność tej formy promocji.
Pierwszy krok do zarabiania
Zanim zaczniesz zarabiać, musisz mieć odpowiednio dużą liczbę czytelników i wiedzieć ile ich jest. Twoimi czytelnikami są subskrybenci i osoby odwiedzające serwisy www posiadające Twój serwis. Jeśli webmasterzy nie są wstanie podać Ci konkretnych statystyk odwiedzin stron z Twoim serwisem, będziesz musiał poznać je inaczej. Tutaj przyda się moja rada, aby url do pliku z serwisem w naszym kodzie był przekierowaniem obsługiwanym przez LnkinLite. Liczba w panelu admina przy przekierowaniu to całkowita ilość wyświetleń naszego serwisu. O pełnej godzinie (zapisz ją) zresetuj licznik tego przekierowania (opcja w panelu admina). Za 7 dni, dokładnie o tej samej godzinie, sprawdź ilość przekierowań. Podziel to przez 7 i odejmij 20% (odświeżanie strony itd.). Uzyskasz przybliżoną liczbę czytelników dziennie. Jest to statystyka naciągnięta, ale lepszej już nie uzyskasz. Jeśli wydajesz swój serwis rzadziej - dostosuj statystykę do tej częstotliwości. Uzyskana liczba + ilość subskrybentów to liczba Twoich czytelników.
Jak będę zarabiał?
Z reklam zamieszczonych w serwisie między newsami. Jedna reklama (40 słów) na 5 newsów - więcej nie próbuj. Ponadto możesz oferować płatną subskrypcję pozbawioną reklam. Nawet 100 zł abonamentu rocznego za codziennik przy 1 000 zamówień to spore pieniądze. NIE próbuj zmuszać czytelników do tej opcji np. poprzez zamieszczanie zbyt dużej ilości reklam, bo po prostu zrezygnują z prenumeraty. Oprócz reklamodawców możesz umieszczać reklamy produktów z programów partnerskich (np. www.cnebpoints.com), w których uczestniczysz.
Pozyskiwanie reklamodawców
Dołącz do serwisu www stronę "Reklama", gdzie zamieścisz następujące informacje:
- aktualną liczbę czytelników,
- częstotliwość ukazywania się serwisu,
- nazwy i adresy www serwisów wykorzystujących Twój serwis,
- średnią ilość newsów na wydanie,
- cenę za reklamę,
- kontakt (imię, nazwisko, telefon i e-mail)
Przyjmuj WYŁĄCZNIE reklamy tekstowe i nie dłuższe niż przeciętny news. Na początek nie żądaj za dużo - z czasem, gdy staniesz się popularniejszy, podniesiesz stawki. Oferuj zliczanie kliknięć (LnkinLite). Dobrym sposobem na pozyskanie reklamodawców jest notka w samym serwisie: TwojąNazwę czyta X czytelników dziennie. Twoja 40 słowna reklama w TwojaNazwa za jedyne Y zł! Kliknij (link do strony "Reklama")
Podsumowanie
Jest to przykład e-biznesu z wielkim potencjałem i wymagającym niewielkich inwestycji. Rozwiązania techniczne są banalnie proste, gorzej z samą treścią.