Jest kilka korzyści wynikających z posiadania strategii...

Jest kilka korzyści wynikających z posiadania strategii.

Szybszy i łatwiejszy rozwój

Przede wszystkim szybki rozwój. Wiemy, co, jak i za pomocą jakich narzędzi mamy robić. To wszystko wynika ze strategii, dlatego możemy szybciej się rozwijać. Nie tracimy czasu na zastanawianie się albo przynajmniej nie tracimy czasu na zastanawianie się nad każdą jedną rzeczą. Dokładnie wiemy, w którym kierunku podążamy.

Robienie biznesu można porównać do podróży – dalekiej wyprawy w zupełnie nieznane nam tereny. Jeżeli dobrze wiemy, gdzie chcemy dotrzeć, np. do konkretnego miasta, to jest zrozumiałe, że szybciej dotrzemy do celu. Jeżeli nie wiemy, dokąd podążamy, określimy to sobie bardzo ogólnie, np. jedziemy do Afryki, to trudno nam będzie osiągnąć cel, gdyż go nie znamy.

Inna kwestia to łatwiejszy rozwój. To też wynika z tego, że jeżeli wiemy, co robić, to łatwiej jest nam podjąć decyzję. Robimy wszystko szybciej i mamy bardziej zawężony zakres wyboru. Wiemy po prostu, co robić i możemy od razu odrzucać pewne propozycje, które nie są komplementarne z naszą strategią. Rozwój jest znacznie łatwiejszy.

Mniejsze wydatki na marketing i reklamę

Kolejną korzyścią są mniejsze wydatki na marketing i reklamę. Może nie jest to reguła, ale większość biznesów, które działają strategicznie skupia się w swoim marketingu na określonych grupach docelowych i określonym przekazie – to się nazywa pozycjonowanie.

Jeżeli tak działamy, musimy przekazać mniej informacji na temat naszej firmy, planów i naszego marketingu potencjalnym klientom. Jeżeli mamy do przekazania mniej informacji to jest to tańsze.

Nie robimy marketingu wszędzie, gdzie się tylko da – w każdej gazecie i medium, na każdy sposób, przekazując każdą możliwą korzyść, którą klient by chciał. Nie informujemy, że jesteśmy najlepsi, najtańsi, najszybsi i że mamy najlepszą obsługę, tylko skupiamy się na jednej rzeczy, na której naszym klientom zależy.

W takim przypadku wszystko jest automatycznie tańsze.

Te mniejsze wydatki też pośrednio wynikają z tego, że biznes strategiczny ma skuteczniejszy marketing i skuteczniejszą reklamę. Marketing jest tym skuteczniejszy im bardziej zawężony, im bardziej dociera do bardziej konkretnego odbiorcy z bardziej konkretnym przekazem.

Ponieważ to konkretna strategia wymusza takie zawężenie, automatycznie nasz marketing, jeżeli robimy go w zgodzie z naszą strategią, jest skuteczniejszy i nasza reklama również.

A jeżeli marketing jest skuteczniejszy, to jest też od razu tańszy. Mamy większy zwrot z inwestycji albo w ogóle mamy zwrot całkowity z inwestycji w reklamę i marketing - w tym momencie ona nic nie kosztuje.

Nie tego wszystkiego powiedzieć o marketingu robionym bez konkretnego celu.

Zarządzający biznesem strategicznym wie, po co robi marketing albo, po co robi reklamę. Tak nie dzieje się w większości firm, z którymi miałem styczność. Często robią one reklamę, żeby mieć ruch na stronie, ale tak naprawdę nie zastanowili się dobrze, po co ten ruch na stronie jest im potrzebny, co chcą dzięki niemu osiągnąć.

Na stronie można robić wiele rzeczy np. czytać materiały, rejestrować się na biuletynach, wysyłać zapytania ofertowe, często ta sama strona jest skierowana i do klientów i do kontrahentów.

Ruch na stronie może być celem praktycznie tylko w przypadku firm, które zarabiają na ekspozycji reklam. Ale to też jest bardzo ogólny cel. Lepiej jest mieć odwiedzających, którzy będą chcieli przejść więcej podstron – wyświetlimy im więcej reklam. To też wymaga strategii.

Jeżeli naszą strategią jest zarabianie na reklamie, musimy wiedzieć, jakich konkretnie klientów ściągamy na stronę i w jaki sposób. Musimy działać tak, aby korzyści wynikające z obecności tych osób na stronie były jak największe. Tak, aby złotówka wydana na ich pozyskanie była jak najtańsza. Więcej na ten temat w kursie Jak szacować rentowność kampanii reklamowych za pomocą Kalkulatora ROI? http://www.netcoaching.pl/kurs/Kalkulator_ROI   

Dobrze wdrożona i prowadzona strategia na pewno czyni nasz marketing skuteczniejszym -zwiększa rentowność.

Jeżeli robimy biznes strategiczny to wiemy, co robimy. Wykonujemy konkretne rzeczy, sprzedajemy konkretne usługi, produkty, obsługujemy konkretnych klientów. W danej sytuacji wiemy, jak bardzo opłacalne są wszystkie czynności, które robimy w naszym biznesie:

  • jak bardzo opłacalna jest produkcja danego produktu, czy świadczenie danej usługi,
  • jak bardzo kosztowna jest obsługa danego typu klientów,
  • jak bardzo kosztowna jest reklama itd.

Jednorazowe zlecenia

Jeżeli robimy biznes taktycznie to łapiemy się za wszystko, co może potencjalnie przynieść dochody.

Tak naprawdę nie jesteśmy w stanie skutecznie określić tego, czy np. to zlecenie, które wydaje się ciekawe (duże pieniądze w krótkim czasie) nie okaże się zleceniem trwającym rok zamiast jeden miesiąc. Miałem takie zlecenia i wiem, że to potrafi mocno zachwiać strukturą dochodów i tym, co powinniśmy robić.

Nie wiemy tak naprawdę, czy to, że zajmiemy się jednym super zleceniem nie sprawi, że nasz biznes zacznie cierpieć. Tego wszystkiego nie wiemy, jeżeli nie robimy biznesu strategicznie.

Trudno jest skutecznie szacować korzyści i koszty wynikające z robienia jednorazowych biznesów. Jest to możliwe tylko wtedy, kiedy wiemy, co robimy i trzymamy się tylko tego.

Zostań liderem branży

Tak jak pisałem wcześniej, robienie biznesu strategicznego, z dobrą, dobrze wdrożoną strategią daje szansę na zostanie liderem danej branży.

Oczywiście, jeżeli jesteście jedynymi w swojej branży to automatycznie jesteście liderami, ale strategia pozwala Wam ten leadership utrzymać.

Jeżeli nie jesteście liderami w branży (np. bardzo rozdrobnionej) to jesteście w stanie dzięki strategii zostać liderami.

Spójrzcie np. na rynek hostingowy, który jest potężnie rozdrobniony. Firm, które świadczą usługi hostingowe jest cała masa – pewnie kilka albo kilkanaście tysięcy. A tak naprawdę, prawdziwy lider jest jeden, a znaczących firm jest pięć. Poniżej są już dużo mniejsze firmy, posiadające dużo mniej klientów.

Okazuje się, że te wszystkie firmy jak Home, Kei, Netart itd. posiadają jakąś wspólną strategię. Nie sprzedają wszystkiego. Mają dobrze przemyślane produkty, pakiety cenowe, marketing itd. To wszystko jest wynikiem strategii.

Newsletter CzasNaE-Biznes

Zamień swoją wiedzę i doświadczenie na e-biznes. Pisz, nagrywaj i zarabiaj.

Dołącz do 97 701 czytelników

© Ekademia.pl | Polityka Prywatności | Regulamin

forked from Moodle