Wizja, czyli dokąd zmierzam w moim e-biznesie, co chcę osiągnąć? Takie pytanie trzeba po prostu sobie zadać.
Artykuł ten jest uszczegółowieniem idei opisanych w artykule Jak stworzyć strategię dla własnego e-biznesu? www.cneb.pl/a/strategia_jak_stworzyc.html
Pewnie niewiele osób, które mają e-biznes, sobie takie pytania zadało. Może na początku, gdy te osoby zaczynały e-biznes, miały jakąś wizję, która niekoniecznie musiała zostać nienaruszona w momencie wdrożenia tego, co sobie zamierzali.
Gdy nasz biznes już działa, warto jest się zastanowić, dokąd zmierzamy i co chcemy osiągnąć. Dobrze by było, żeby te rzeczy nas bardzo motywowały.
Jeżeli nasza wizja nas nie motywuje, to bardzo mało prawdopodobne, żebyśmy byli w stanie ją zrealizować. To jest oczywiste, prawda? Mimo to wielu właścicieli e-biznesów albo nie ma wizji sprecyzowanej albo ma wizję, która ich zupełnie nie kręci - na siłę coś wymyślają i później to rozbudowują.
Tu nie o to chodzi. Wizją powinno być coś prostego, co Was motywuje. Jeżeli Wy robicie ten biznes, to Was musi kręcić związana z nim wizja.
Jest kilka pytań Peter’a Drucker’a, prawdopodobnie znanego Wam speca od zarządzania i biznesu, które pomagają określić wizję. Najlepiej odpowiedzieć na nie pisemnie. Analiza odpowiedzi powinna pomóc stworzyć wizję.
To, dokąd zmierza nasz biznes nie koniecznie musi się pokrywać z tym, czego sobie życzymy. Dobrze jest zadać sobie pytanie, jak tym biznesem pokierować, biorąc pod uwagę naszych potencjalnych klientów i ich oczekiwania, żeby nasz biznes był zawsze sukcesem. Co zrobić aby przynosił nam odpowiednie dochody i zawsze rozwijał się wymagając co raz mniej naszych środków i zasobów.
Jeżeli chodzi o samą wizję, to powinna ona być konkretna, stosunkowo prosta i powinna się skupiać na potrzebie klienta. Jak ustalić potrzeby klienta? To, czego on oczekuje od Ciebie i od Twojego produktu omawiałem już podczas audycji radio cneb „Czego oczekuje od Ciebie Twój klient?” www.cneb.pl/a/radio_2006-11-06.html . Polecam posłuchać i przeprowadzić to badanie, żebyście wiedzieli, czego klienci tak naprawdę od Was oczekują.
Dla przykładu jak wizja może wyglądać nie chciałbym się posługiwać konkretnym przykładem biznesowym. Posłużę się czymś personalną strategią związaną z życiem jakiejś osoby. Załóżmy, że naszą wizją może być po prostu chęć spędzenia tygodnia na Hawajach. Tego chcemy i to jest nasza wizja. To nas motywuje i to chcemy osiągnąć.