Jedną z istotniejszych zasad, gdy piszesz teksty marketingowe, jest zasada prostoty języka. Im tekst jest trudniejszy, tym mniej osób przeczyta go w całości...

Jedną z ważnych zasad, gdy piszesz teksty marketingowe, jest zasada prostoty języka. Im tekst jest trudniejszy, tym mniej osób przeczyta go w całości. Innymi słowy robiąc tekst prostszym możemy zwiększyć jego skuteczność.

Robert Gunning z "Instytutu Jasnego Wyrażania się Roberta Gunninga w Santa Barbara" opracował Wskaźnik Mglistości Gunninga (Gunning-Fog Index) określający poziom skomplikowania danego tekstu. Wskaźnik został opracowany dla dziennikarzy z USA. Da się go również zastosować do naszego języka.

Zasada obliczania tego wskaźnika jest prosta:

  1. Obliczamy ilość zdań w danym tekście.
  2. Obliczamy ilośc słów w tym samym tekście.
  3. Dzielimy 2 przez 1 i otrzymujemy średnią liczbę słów na zdanie.
  4. Następnie obliczamy ilość słów dłuższych niż 3 sylaby.
  5. Dzielimy 4 przez 2 i otrzymujemy udział słów trudnych w całym tekście.
  6. Sumujemy 3 z 5 i mnożymy to przez 0.4

Otrzymany wynik to właśnie Wskaźnik Mglistości Gunninga. Jest to mniej więcej liczba lat edukacji, jakie trzeba mieć za soba, aby zrozumieć w pełni dany tekst. Wartości powyżej 17 sprowadza się do 17, co oznacza wykształcenie wyższe.

Im mniejszy wynik, tym tekst jest bardziej zrozumiały.

Typowe wyniki dla języka angielskiego: 

Wskaźnik Mglistości Resources
6 Programy telewizyjne, Biblia, Mark Twain
8 Reader's Digest
8 - 10 Najpopularniejsze opowieści
10 Time, Newsweek
11 Wall Street Journal
14 The Times, The Guardian
15 - 20 Dokumenty Akademickie
ponad 20 Dokumenty rządowe
ponad 30 Rząd coś ukrywa
źródło: Juicy Studio

Oferta na www.cneb.pl (www.cneb.pl/?print=1) osiągnęła wynik 12,69, czyli w okolicach amerykańskiej prasy biznesowej - pewnie dlatego jest skuteczna ;).

Typowy tekst ze strony Ministerstwa Finansów oczywiście osiąga 17.

Ten artykuł osiągnął wynik 15 - zbyt dużo trudnych słów.

Aby obliczyć Wskaźnik Mglistości Gunninga dla dowolnego tekstu wystarczy wejść na stronę http://juicystudio.com/services/readability.php i wpisać adres - najlepiej jeśli będzie to adres strony do druku - tj. bez nawigacji i tym podobnych treści, które zaniżą wynik.

Przetestuj swoją stronę i zobacz, gdzie możesz ją poprawić.

Newsletter CzasNaE-Biznes

Zamień swoją wiedzę i doświadczenie na e-biznes. Pisz, nagrywaj i zarabiaj.

Dołącz do 97 701 czytelników

© Ekademia.pl | Polityka Prywatności | Regulamin

forked from Moodle