1. Kim jest mój klient? 2. Ile ma lat? 3. Gdzie mieszka?
Wszystkie jego cechy, jakie możesz sobie wyobrazić - spróbuj je ustalić.
Nie wszyscy klienci, którzy od Ciebie kupują, są dla Ciebie opłacalni. To nie jest też tak, że klienci duzi, którzy robią duże zlecenia są dla Ciebie najbardziej opłacalni. Często się zdarza tak, że są najmniej opłacalni.
Zastanów się, kto tak naprawdę przynosi Ci najwięcej pieniędzy najłatwiej, najmniejszym wysiłkiem i może skup się tylko na nich.
Nawet, jeżeli nadal chcesz obsługiwać innych klientów, to już się nie promuj wśród nich. Po co sobie generować problemy, płacić za reklamę, sprowadzać sobie klientów, którzy dają mały zysk i są trudni w obsłudze.
Gdy już wiemy, na kim się skupić, to warto by się było zastanowić nad tymi klientami, których warto się pozbyć. Na przykład dlatego, że są deficytowi.
Takich klientów można nawet zniechęcać, do tego żeby robili z nami biznes na róże sposoby, np. zwiększanie kosztów usług, produktów. Jeżeli będą dalej kupować i będzie to dochodowe dla Ciebie, to nic na tym nie stracisz.
Chodzi o to, żeby nie obsługiwać klientów albo ograniczać obsługiwanie klientów, którzy nie dają żadnych korzyści. To, że klient daje mały zysk, nie znaczy wcale, że nie daje innych korzyści. Może dawać Ci np. rozgłos albo inne korzyści.
Zastanów się, których klientów byłoby lepiej dla Ciebie nie obsługiwać.
Gdy już wiesz, komu najlepiej sprzedawać, to ustal, czego on od Ciebie chce.
Z audycji „Czego oczekuje od Ciebie Twój klient?” http://www.cneb.pl/a/radio_2006-11-06.html dowiesz się jak takie badanie przeprowadzić za darmo.
Wiedząc, czego chce Twój klient, zadaj sobie kolejne pytania:
Nie wystarczy to, że Ty się na tym skupiasz, jeszcze klient musi o tym wiedzieć. Biorąc pod uwagę powyższe: „Które cechy produktu mogę zmodyfikować, aby znacznie się wyróżnić?”
1. kto jest Twoim idealnym klientem,
2. czego on oczekuje,
3. jakie są jego problemy,
4. co go najbardziej irytuje w istniejących rozwiązaniach i usługach
Co możesz klientowi zaoferować, żebyś mógł się dobrze wyróżniać, żeby klient Cię zapamiętał, chciał robić interes tylko z Tobą, żebyś był dla niego unikalny?
Te pytania warto sobie zadać i warto na nie odpowiedzieć. Pozwolą Ci one zbudować lepszą strategię i od razu wygenerować lepiej przemyślane taktyki i konkretne programy.