Nie każdy zdaje sobie sprawę z ogromnego potencjału Google Apps For Your Domain (GAFYD). Przy odpowiedniej konfiguracji, narzędzia Google'a stają się świetną platformą komunikacji wewnętrznej z uczestnikami organizowanych szkoleń.
W skład GAFYD wchodzą popularne usługi Google, znane większości internautów: Gmail (poczta elektroniczna), Google Talk (komunikator), Google Calendar (kalendarz), Google Docs (dokumenty), Google Sites (strona internetowa).
Z perspektywy przydatności narzędzi w e-learningu:
Gmail - oferuje kursantom ponad siedmiogigabajtowe skrzynki pocztowe. Narzędzie szczególnie przydatne dla potrzeb utrzymania szybkiego kontaktu z wykładowcą poprzez e-mail, bądź za pośrednictwem komunikatora wbudowanego w usługę.
Google Talk - zapewnia wykładowcom i kursantom możliwość bezpłatnej rozmowy głosowej oraz szybkiej wymiany informacji za pośrednictwem komunikatora.
Google Calendar - przydatny jest szczególnie dla potrzeb planowania spotkań, szkoleń, wykładów. Utworzone kalendarze mogą być współdzielone między użytkownikami Google i upubliczniane na dowolnej stronie internetowej (np. na stronie firmy prowadzącej szkolenia).
Google Docs - zapewnia wykładowcom i kursantom możliwość tworzenia i współdzielenia dokumentów, wykresów, prezentacji. Istnieje możliwość pracy kilku użytkowników w tym samym czasie nad jednym dokumentem.
Google Sites - umożliwia użytkownikowi utworzenie prostej strony internetowej z wykorzystaniem widgetów Google i jego partnerów.
Narzędzia Google Apps 4 Your Domain powiązana jest ściśle z domeną internetową należącą do użytkownika. Dzięki temu otrzymuje on m.in. panel zarządzania użytkownikami (dodawanie i usuwanie, przydzielanie uprawnień), dzięki któremu raz zaimplementowana usługa może w wyjątkowo prosty sposób zastąpić firmowe serwery e-mailowe (bezpłatnie przypadku, gdy liczba użytkowników poczty ma być < 50). W wersji profesjonalnej (płatnej), dostępność API pozwala ponadto integrować GAFYD z już istniejącymi zasobami teleinformatycznymi w firmie.
Poniżej znajduje się mini "how to" dotyczące utworzenia i konfiguracji rekordów MX (DNS) dla usługi GAFYD.
1. Otwieramy stronę http://www.google.com/a/cpanel/domain/new?hl=pl
2. Zaznaczamy opcję: "Administrator: jestem właścicielem tej domeny lub zarządzam nią".
3. W polu formularza podajemy nazwę posiadanej domeny (jeśli podamy nazwę, która nie istnieje, system zaoferuje zakup domeny w cenie 10USD/rok).
4. W następnym kroku należy wypełnić formularz, pamiętając o zaznaczeniu checkbox'a "Rozumiem, że jeżeli nie mogę zmienić rekordów DNS dla mojej domeny, może to wpłynąć na możliwość korzystania z Aplikacji Google przez moją organizację".
5. W następnym kroku tworzymy konto administratora. Wpisane do formularza dane potwierdzamy kliknięciem w przycisk "Akceptuję. Kontynuuj konfigurację".
6. Zostaliśmy automatycznie zalogowani do platformy GAFYD. Pora na weryfikację posiadania domeny. Do wyboru są dwie opcje. Weryfikacji można dokonać zmieniając rekord CNAME w rekordach DNS, bądź prościej - umieszczając plik na serwerze, do którego wpięta jest domena. Weryfikację potwierdzamy klikając przycisk "Weryfikuj".
7. Pora na konfigurację rekordów MX dla używanej w GAFYD domeny. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie internetowej: http://www.google.com/support/a/bin/answer.py?answer=33352&hl=pl
W przypadku trudności w konfiguracji rekordów MX można poprosić o pomoc techników obsługujących posiadany (zakupiony) przez Ciebie serwer.
8. Po zmianie rekordów MX należy poczekać kilka godzin na odświeżenie zmian na serwerach DNS. Operacja może potrwać kilka bądź kilkanaście godzin (pod warunkiem, że zmiany zostały dokonane poprawnie).
9. Po odświeżeniu wpisów na serwerach DNS platforma jest gotowa do pracy - można dodawać i usuwać z niej usługi.