Testowanie i śledzenie skuteczności to bardzo ważne zadania dla każdego marketera. Niestety zadanie to jest utrudnione, gdy akcja (zapis, zakup itd.) kieruje na inną domenę. Google Analytics ma jednak wbudowane bardzo zgrabne rozwiązanie....

Aby śledzić akcje wykonywane na różnych domenach możemy zastosować jedno z kilku rozwiązań:

1 Przekierować Klienta po akcji spowrotem na naszą domenę, gdzie zainstalowany mamy skrypt śledzący - np. ten z Google Analytics.

Następnie w Google Analytics definiujemy cel, w którym wykonanie akcji oznacza trafienie na tą konkretną stronę.

Dlatego w impleBOT w zakładce Ustawienia / Ustawienia specjalne zdefiniować możemy stronę, gdzie trafia Klient po zapisie. Ta strona powinna znajdować się w tej samej domenie i zawierać kod śledzący.

impleBOT przekierowanie po zapisie

Polecam w impleBOT używać przekierowania po zapisie, ponieważ:
  • potwierdzenie może nastąpić na innym komputerze lub na telefonie i już nie połączymy tych akcji z wcześniejszą wizytą
  • ustawienie przekierowania po zapisie wyłącza Co-REG, a to kolosalna strata dla Twojej listy, bo co-reg może ją nawet podwoić za darmo.
Alternatywnie w impleBOT można skorzystać z maskowania i problem różnych domen znika, bo skrypty Google Analytics możemy umieścić w plikach maskujących - a konkretnie w InfoBox.html
W Ekademii z drugiej strony mamy ustawienie: "Strona z podziękowaniem" w zakładce Edytor / UpSelling. Strona ta wyświetli się w ramce po opłaceniu zamówienia (lub po wybraniu opcji przelew). 

Ekademia - strona z podziękowaniem

Ramka wygląda tak, że tylko niewielki pasek u góry zajmują informacje z Ekademii (gdzie ładowane są kody śledzące powiązane z Ekademią definiowane np. w zakładce Edytor / Testowanie i Śledzenie Skuteczności). Resztę zajmuje strona z podziękowaniem - możesz więc przekazać Klientowi dodatkowe informacje i zmierzyć przy okazji skuteczność Twojej strony - jeśli strona z podziękowaniem będzie w tej samej domenie.

W innych systemach też powinieneś mieć możliwość powrotu na Twoją stronę.

2 Umieścić na stronie potwierdzającej akcję odwołanie do skryptu na Twojej domenie, który zliczy akcje.

Tak działa śledzenie skuteczności reklam na Facebooku i w Google AdWords - umieszczamy tzw. pixel (skrypt JavaScript) na stronie potwierdzającej akcję i Facebook lub Google wie, że Klient wykonał akcję.

Tak też działa śledzenie skuteczności w impleOTO.

Niestety to rozwiązanie wymaga, aby skrypt był w tej samej domenie co testowana strona. Możesz użyć tego rozwiązania, jeśli napiszesz sobie własny system do śledzenia skuteczności.

W przypadku Google Analytics to rozwiązanie generalnie odpada, bo skrypt Google Analytics znajduje się w domenie Google. Oczywiście można kombinować z Cross-domain Tracking ale nawet Google ostrzega, że jest to skomplikowane i podatne na błędy.

3 Powiadomić Google, że Klient wykonuje akcję zanim przejdzie na inną domenę

To bardzo wygodne rozwiązanie, ale trzeba pamiętać, że ma sens gdy śledzimy:
  • przejścia do formularza
  • zapis na listę (bez pewności, że zapis był skuteczny)
  • kliknięcia w reklamę lub link
W tych przypadkach jest to LEPSZE rozwiązanie niż nr 1, ponieważ użytkownik NIE musi wrócić na naszą domenę po wykonaniu akcji. A trzeba wiedzieć, że niektórzy nie wyczekają na powrót i zamkną przeglądarkę. Akcja została wykonana, ale nie policzona ;-(

Zanim użytkownik przejdzie na stronę, musimy do Google wysłać informację, że to robi. Za pomocą specjalnej komendy możemy wygenerować wirtualną odsłonę istniejącej lub nieistniejącej strony. Odsłona ta pojawi się w statystykach odwiedzin i może zostać wykorzystana do konfiguracji Celu (konwersji) w Google Analytics.

Ponieważ jest to takie wygodne rozwiązanie, od dzisiaj generatory formularzy w impleBOT zawierają domyślnie komendę wywołującą wirtualną wizytę - po wcześniejszym sprawdzeniu, czy dane formularza są poprawne.

Wszystkie poprawne wywołania formularza pojawią się w Google Analytics jako wizyty na stronie:

/goal/implebot/POST/X
Wystarczy tą stronę podać jako stronę docelową (sukces) w danym celu. Tutaj opisują jak ustawiać cele w Google Analytics.

Ten link ma taką postać, ponieważ:

/goal - ponieważ chcemy wyraźnie odróżnić te odwiedziny od reszty - są wirtualne i służą do zliczania celów (Goals). Możemy użyć innego oznaczenia.

/implebot - oznaczenie narzędzia/platformy

/POST - zapis przez formularz metodą POST

/X - numer listy impleBOT/FreeBOT

Ten link nie musi być taki rozbudowany, ale moim zdaniem warto przyjąć konwencję, która nie stanie się problematyczna w przyszłości. 

Ponadto w ten sposób można łatwo odfiltrować z raportów Google Analytics wszystkie odsłony tego typu po prostu filtrując "/goal/"

  1. w zakładce Zachowanie / Treść serwisu / Wszystkie strony lub Behavior / Site Content / All pages 
  2. kliknąć advanced obok pola na wyszukiwanie z lupką
  3. i dodać [Exclude] [Page] [Begins with] [/goal/]
O tak:
Odfiltrowanie wyników w Google Analytics

A jak samemu zrobić takie śledzenie?


Darmowy dostęp wygasł

Reszta jest ograniczona do osób, które mają aktywny dostęp do:

lub

Zaloguj się, jeśli już go masz

 

Newsletter CzasNaE-Biznes

Zamień swoją wiedzę i doświadczenie na e-biznes. Pisz, nagrywaj i zarabiaj.

Dołącz do 97 701 czytelników

© Ekademia.pl | Polityka Prywatności | Regulamin

forked from Moodle