W 2005 r. odkrywam bibliotekę PHP, która pozwala wysyłać maile HTML z załącznikami. Zaczynam się nią bawić i kilka dni później piszę już wielokrotny autoresponder... ale nie tylko dla siebie - dla każdego, kto chce go używać. Za darmo. Gdy skrypt z prostym panelem działa, stawiam banalnie prosty serwis składającą się z 1 strony z bardzo długim artykułem i formularzem rejestracji. Artykuł tłumaczy, czym jest wielokrotny autoresponder - bo wtedy, NIE było żadnego innego narzędzia w j. polskim, które pozwalało uruchomić wielokrotny autoresponder.
autoresponder bez reklam">
10 lat miłości Google
- statystyki założonych kont
- adres mojej firmy
Dlaczego nie zmieniałem strony? Z 2 powodów:
- Udało mi się freebot.pl bardzo dobrze wypozycjonować na ważne dla mnie słowa i Google utrzymywało topowe miejsce przez te wszystkie 10 lat... Po jakimś czasie FreeBOT.pl spadł na 2 miejsce, bo pojawiła się definicja na polskiej Wikipedii, ale potem ponownie ją przeskoczył być może dlatego, że z mojej strony można dowiedzieć się znacznie więcej
- Przez te 10 lat od strona ta wygenerowała mi ponad 60 tysięcy rejestracji.Â
Tak.
Taka prosta strona, ale z dobrą, unikalną treścią i formularzem rejestracji podoba się i Google i odwiedzającym. Jest to alternatywa dlaÂ
typowej strony squeeze page. Nawet konkurencja bez pytania pożyczała sobie elementy mojej strony
. Myślałem o jej optymalizacji, ale szczerze bałem się jej dotykać ze względu na pozycję.Â
Zanim przejdę dalej:
Moje sposoby budowania listy, dzięki którym pozyskałem bez inwestycji w reklamę kilkaset tysięcy subskrybentów, którzy samodzielnie zapisali się na te listy omawiam dokładnie w kursie Budowanie Listy, który jest też częścią Akademii CzasNaE-Biznes. Mój biznes istnieje dzięki listom adresowym - nie ma bardziej kosztowo-efektywnego źródła Klientów. NIE MA!
Groźba Google
W kwietniu 2015 r. Google Webmaster Tool wysyła mi groźbę - albo strona freebot.pl będzie responsywna, albo wypada z rankingu. Szczerze nie miałem ochoty ani na zmianę albo na wypadnięcie z rankingu. W sumie nawet nie doczytałem, że chodzi o ranking dla urządzeń mobilnych
Ale ostatecznie i tak bym się obawiał, że dostanę też w rankingu dla PC.
Zmiany jednak były
Dla łatwiejszego porównania, wersja zaraz przed (po lewej oczywiście) i zaraz po zmianie:
Najważniejsza to oczywiście ładniejszy, nowocześniejszy design. Nie piszę "nowoczesny", bo
nowoczesny design wygląda inaczej (duże zdjęcia, paralax'y)... i jest często MNIEJ skuteczny.
Wszystkie elementy starej strony pozostały - nawet materiał video z tvn24 z 2005 czy 2006 roku
- nie chciałem nic usuwać autentycznie bojąc się o pozycję w Google.
Istotną zmianą jeszcze oczywiście dodanie dużego nagłówka z bardzo widocznymi przyciskami i statystykami serwisu.
Zauważcie, że oryginalny serwis był projektowany na rozdzielczości 800x600px... archaiczne czasy
i że w nowym projekcie mniej treści widać na pierwszym ekranie.
Spadek ruchu o 60% i drastyczna zmiana skuteczności
Porównując dzisiaj ruch z 12 miesięcy przed i po zmianie odkryłem, że ruch na stronie o ponad 60%. Co??? Jak to możliwe???
Zapomniałem, że 3 tyg. po zmianie designu przeniosłem panel FreeBOTa pod domenę implebot.net, która jest zabezpieczona certyfikatem SSL. Te 60% spadku to przede wszystkim musi być ubytek ruchu w panelu. Na szczęście Google Analytics pozwala na odfiltrowanie tego ruchu:
- w zakładce Zachowanie / Treść serwisu / Wszystkie strony lub Behavior / Site Content / All pagesÂ
- kliknąć advanced obok pola na wyszukiwanie z lupką
- i dodać [Exclude] [Page] [Begins with] [/panel]
O tak:
Już nie 60%, ale nadal Google pokazuje mi duży spadek oglądalności. Dziwnie dużo biorąc pod uwagę fakt, że pozycje nie spadły. Sprawdzam głębiej.
Najpierw chcę zobaczyć źródła ruchu:
- klikam Dodatkowy wymiar / Secondary dimension
- wybieram Pozyskiwanie / Acqusition i następnie Źródło / Source
Teraz Google pokazuje mi ruch rozbity na wszystkie źródła. Robi się z tego straszny bałagan, więc ograniczam wyniki do samego Google.:
- ponownie wybieram advanced obok pola na wyszukiwanie z lupką
- klikam Dodaj wymiar albo coś tam (pracuję na wersji angielskiej) / Add a dimension or metric
- [Include] [Source] [Begins with] [google]
OK. Ruch z samego Google spadł o 20%. Nadal dziwnie dużo.
Idę więc dalej. Klikam w Google Analytics Dodaj Segment / Add Segment
I wybieram Nowi Użytkownicy /Â New Users
I już wszystko jasne. Te 20% spadku ruchu to w większości osoby, które z Google wchodziły na stronę główną (ludzie nadal wpisują adres strony w google zamiast w pasku adresu) i klikały w panel.Â
Wśród nowych odwiedzających spadek wyniósł tylko 5%. Ufff.
A skuteczność?
Darmowy dostęp wygasł
Reszta jest ograniczona do osób, które mają aktywny dostęp do:
lub
lub
Zaloguj się, jeśli już go masz