Nie muszę więc księgować kolejno sprzedawanych kursów, ale tylko jednorazową wpłatę - tak to rozumiem.Â
Nie jestem jeszcze pewny czy ta wpłata jest moim przychodem czy dochodem? Przykładowo: jeśli wystawię prowizję partnerską na 50% a kurs będzie kosztował 100 zł i sprzedam dwa kursy, to móje 100 zł (2X50zł) księguję jako przychód czy dochód?Â
100,00 zł - cena brutto z VAT
81,30 zł - cena netto
10,13 zł - prowizja netto Ekademii (10%+2 zł)
Jeśli w sprzedaży NIE brał udziału żaden partner otrzymasz: 71,17 zł netto. Do tego doliczysz VAT, jeśli Twoja firma go płaci. To jest Twój przychód ze sprzedaży.
Jeśli w sprzedaży brał udział partner, a prowizja była ustawiona na 50%:
40,65 zł - prowizja partnerska (50% z 81,30)
30,52 zł - Twoja prowizja, którą powiększysz o VAT, jeśli go płacisz. To też Twój przychód.
Wszystkie wypłaty z Ekademii są dla Ciebie przychodem (z VAT lub nie - zależnie czy jesteś VATowcem).
Prowizja płacona Ekademii NIE jest Twoim kosztem w rozumieniu ustawy o księgowości, jeśli rozliczasz się z nami jako Trener - tj. my sprzedajemy Klientom.
Twoim kosztem są opłaty Twojego biznesu, koszty reklamy itd.
Czy opłaca się ustawiać prowizję partnerską?Â
Na to jest prosta odpowiedź. Musisz ustalić ile kosztuje Cię pozyskanie 1 Klienta na dany kurs i ustawić prowizję partnerską na takim samym albo niższym poziomie.
Przykład.
Powiedzmy, że reklamujesz swój kosztujący 100 zł kurs w Google AdWords. Ponieważ Google za AdWords nie wystawi nam FV z VATem, musimy brać pod uwagę cenę netto kursu:Â 81,30 zł - i tak będziemy musieli odprowadzić cały VAT (zrobisz to Ty albo Ekademia).
A więc sprzedajemy kurs kosztujący 81,30 zł.Â
Powiedzmy, że 1 na 100 odwiedzających kupuje kurs (zobacz: Jak sprawdzić skuteczność Twojej oferty?).
Powiedzmy, że za 1 kliknięcie (1 odwiedzającego) płacisz 50 gorszy. Wiem, że to optymistyczne założenie
Skoro 1 na 100 odwiedzających kupuje (CR 1%) to musisz mieć 100 odwiedzających, aby sprzedać 1 kurs. Musisz więc kupić 100 kliknięć. 100 kliknięć kosztuje Cię 50 zł (100*50gr), a więc pozyskanie 1 Klienta kosztuje Cię 50 zł (plus Twój czas na reklamowanie się).
50 zł / 81,30 zł = 61,50%
Ustawiając Więc prowizję partnerską na 60% lub mniej płacisz partnerom za pozyskanie Klienta i tak mniej, niż byś zapłacił Google w tym przypadku.
To wszystko da się wyliczyć. Trzeba tylko liczyć, a nie zgadywać
Piotr Majewski
P.S. Więcej o takich wyliczeniach: "Jak skutecznie i tanio promować i reklamować się w Internecie?"