Wypromował ją swoim esejem (który potem został przekształcony w książkę) Eric Steven Raymond. Opisałem tę metodykę i praktyczne z nią doświadczenia w artykule: Katedra i Bazar: Jak stworzyć wielki i skomplikowany projekt, gdy masz mało zasobów i ludzi?
W eseju Eric wymienił 19 lekcji wyniesionych z dobrych projektów Open Source. Z wszystkimi się zgadzam, bo większość była, jest lub chciałbym aby była obecna w procesie tworzenia moich systemów. Wkrótce opiszę każdą z nich z własnej perspektywy i w oparciu o własne doświadczenia.p> Wiele z tych lekcji ma zastosowanie również przy tworzeniu produktów wiedzowych.
Na razie tylko lista:
- Każdy dobry software zaczyna się od czegoś, co zirytowało jego twórcę
- Dobrzy programiści wiedzą co napisać. Wspaniali wiedzą, co zmienić (lub użyć inaczej).
- Zaplanuj, że jedną wersję wyrzucisz. Tak się stanie.
- Jeśli masz właściwe podejście, interesujące problemy same Cię znajdą.
- Jeśli zgubisz zainteresowanie programem, Twoim ostatnim obowiązkiem jest przekazać go kompetentnemu następcy.
- Traktowanie Twoich użytkowników jako współtwórców jest najmniej uciążliwą drogą do błyskawicznej poprawy kodu i efektywnego wynajdywania błędów.
- Wypuszczaj wcześnie. Wypuszczaj często. I słuchaj Twoich Klientów.
- Zakładając odpowiednio dużą grupę betatesterów i współtwórców, prawie każdy problem zostanie zauważony szybko a rozwiązanie będzie dla kogoś oczywiste.
- Mądra struktura danych i głupi kod działa znacznie lepiej niż w odwrotnej sytuacji.
- Jeśli będziesz traktował betatesterów jako Twoje najcenniejszy zasób, zareagują stając się Twoim najcenniejszym zasobem.
- Najlepszą rzeczą obok wpadania na dobre pomysłów, jest czerpanie dobrych pomysłów od użytkowników. Czasami to drugie jest lepsze.
- Czasami najbardziej uderzające i innowacyjne rozwiązania są skutkiem zdania sobie sprawy, że Twoje rozumienie problemu było błędne.
- Perfekcyjny design osiąga się nie wtedy, gdy nie można już nic dodać, ale wtedy, gdy nie ma już czego odjąć. (Antoine de Saint-Exupéry)
- Każde narzędzie powinno być używane tak, jak je zaprojektowano, ale naprawdę wspaniałe narzędzie często prowadzi do sposobów użycia, których nigdy byś się nie spodziewał
- Jeśli piszesz program komunikacyjny, wysil się aby modyfikacje treści były możliwie jak najmniejsze - i nigdy nie usuwaj informacji jeśli odbiorca Cię do tego nie zmusza!
- Jeśli to, co tworzysz ma wiele braków, ubierz to ładnie, aby ludzie nie zwracali na to uwagi.
- System bezpieczeństwa jest tak bezpieczny, jak jego sekret. Uważaj na pseudo-hasła.
- Aby rozwiązać interesujący problem, zacznij od szukania problemu, który interesuje Ciebie.
- Zakładając, że koordynator projektu ma medium komunikacji przynajmniej tak dobre jak Internet i umie prowadzić bez przymusu, więcej głów jest niezwrównanie lepsze niż jedna.