Umowy zawieramy codziennie. Zawarcie umowy przez przyjęcie oferty jest najczęstszą formą zawiązywania stosunków obligacyjnych. Ta metoda dominuje także w obrocie internetowym, mimo licznych aukcji w serwisach www.
Czytelnik po lekturze artykułu „Zawarcie umowy przez przyjęcie oferty” będzie świadomym uczestnikiem umów, jakie zawiera przez Internet i w świecie realnym. Publikacja wyjaśnia czym jest oferta, jaka jest różnica między ofertą a zaproszeniem do składania ofert, a także czy oferta może zostać skutecznie odwołana i kiedy w ujęciu prawa dochodzi do zawarcia umowy.
Fragment publikacji:
cccccc; background-color:#fcfcfc; margin-top:15px; margin-bottom:30px; font-size:12px;">
Za przykład oferty skierowanej do kręgu nieoznaczonych osób niech posłuży oferta zamieszczona na stronie internetowej. Należy zaznaczyć, iż w doktrynie funkcjonuje pogląd, że treść strony internetowej może stanowić jedynie zaproszenie do rozpoczęcia rokowań, a nie ofertę (...). Należy zauważyć, że oceny te były wyrażane w czasach, kiedy strony internetowe przedsiębiorców prezentowały zazwyczaj jedynie ogólnikowe informacje dotyczące oferowanych dóbr. Obecny rozwój tej gałęzi gospodarki skłania jednak do przyznania określonym treściom elektronicznym atrybutu oferty, pod warunkiem, że przedsiębiorca wyraża stanowczą wolę zawarcia umowy i w oświadczeniu zawiera skonkretyzowane essentialia negotii.
Oferta zamieszczona na stronie www wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. Owo potwierdzenie nie jest oświadczeniem woli, którego efektem jest zawarcie umowy. Ma natomiast charakter oświadczenia, które skutkuje związaniem oferenta złożoną propozycją.